"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Stel dat: werkgeluk voortaan meetelt in je kwartaalcijfers?!

“Stel je dat eens voor”, zegt Arjan Elbers: “Niet alleen omzet, kosten, winst en verwerkte orders domineren de kwartaalcijfers. Maar vanaf dit moment telt de factor werkgeluk ook echt mee.” Maar waarom zou je dat moeten willen?

Laten we even beginnen met de vraag waarom aanstekelijk werkgeverschap zo belangrijk is? Dan komen we later wel bij het onderwerp “werkgeluk”. De arbeidsmarkt is krap, de arbeidsmarkt wordt nog veel krapper. De echte vergrijzing is pas net begonnen. De grote uitstroom met pensionado’s is nu pas lekker op gang aan het komen.

Mensen uit andere landen importeren schiet niet op, want we hebben een dikke woningcrisis. En oh ja, de gemiddelde gen-z’er heeft niet zoveel zin om 50 uur per week te werken (geef ze eens ongelijk want welk huis kunnen ze wel kopen met 50 uur per week? Exact: helemaal geen).

Het aantal 15-jarigen daalt en het gemiddelde ziekteverzuim schommelt in de bv Nederland nog steeds rond een procent of 5. Dat is wat we noemen een multidisciplinaire uitdaging! Dus wat kan je redden? Aanstekelijk werkgeverschap (quote Wim Davidse).

Als je mensen echt aansteekt om bij je te werken, zijn ze blij, zijn ze minder vaak ziek en zijn ze ook nog eens productiever. Dus een aanstekelijk werkgever heeft niet alleen zijn achterdeur op slot (in verband met werving van nieuw talent), nee hij heeft ook minder mensen nodig om de klus te klaren. Want ze zijn productiever en minder vaak ziek. Ow ja en ze treden eerder op als ambassadeur voor je referral-programma.

Tip: lees ook eens meer info over de term: quiet quitting in relatie tot productiviteitsverlies.

Wat is dan werkgeluk?

Ja, wat is nou eigenlijk werkgeluk? Ik heb het even voor je opgezocht op Google: Werkgeluk is meer dan alleen tevreden zijn met je baan. Het is het gevoel van voldoening, plezier en betrokkenheid dat je ervaart in je werk, waardoor je gemotiveerd en energiek bent. Werkgeluk omvat elementen zoals persoonlijke groei, een zinvolle bijdrage aan de organisatie, positieve relaties met collega’s en een goede balans tussen werk en privé.

Driessen

Bij Driessen in Helmond is “werkgeluk” net zo belangrijk als koeien zijn voor Friesland Campina. Voor mijn boek “Recruitment Unicorns” interviewde ik Jeroen Driessen (CEO). Jeroen heeft een geweldige metafoor.

“Als je op een feestje bent en je wilt dat mensen gaan dansen, moet je niet tegen ze schreeuwen dat ze de dansvloer op moeten gaan. Nee je moet zorgen voor de goede omstandigheden. Er moet een dj zijn, leuke aankleding, een lekker drankje en een goede dansvloer. Je moet de omstandigheden creëren, zodat mensen zin hebben om die dansvloer op te gaan.”

Mensen zoeken volgens Jeroen 3 dingen in het fenomeen werkgeluk:

1. People
2. Purpose
3. Pleasure

Je wilt verbinding maken met mensen (people). Je wil werken aan een doel (purpose) en je wilt werken in een leuke sfeer en cultuur (pleasure). Nog leuker, ze hebben deze drie ingrediënten tot werkgeluk weten te vangen in één zin:

Samen gave dingen doen, die er toe doen!

Resume: en nu je KPI’s aanpassen!

Laat ik alles even voor je samenvatten! Je weet nu hoe de arbeidsmarkt eruit gaat zien de komende jaren. Je weet nu dat werkgeluk niet alleen een “toffe term” voor je arbeidsmarktcommunicatie is, maar serieus bijdraagt aan een hogere productiviteit, de vermindering van je verzuim en het laten slagen van je referral-werving.

Wellicht is het serieus tijd om iets minder naar omzet, kosten, winst en orders te kijken in je kwartaalcijfers en iets meer naar werkgeluk. Want: ‘happy employees make happy customers’. Dit is de eerste column waarvan ik zeg: ren naar je directie en stel het serieus eens voor.


Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Met Stichting Guruz verkleint hij het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt. Verder is hij keynote speaker over arbeidsmarkt en creatieve recruitment oplossingen en auteur van Het Recruitment Fundament & Recruitment Unicorns.

In zijn maandelijkse column “Stel dat” schrijft hij over zaken in de arbeidsmarkt en recruitment die eens vanuit een andere kant belicht worden.

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) is Brabander in hart en nieren. Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureaurecruitment, voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *