Redactie HRMorgen 23 december 2025 0 reacties Print Attenties vergroten gevoel van waardering bij werknemersBijna de helft van de werknemers ervaart te weinig waardering op het werk. Onderzoek laat zien dat persoonlijke, betekenisvolle aandacht meer bijdraagt aan betrokkenheid dan de waarde van een cadeau. Bijna de helft van de Nederlandse werknemers vindt dat er te weinig aandacht is voor waardering op de werkvloer. Dat blijkt uit onderzoek van Loopper onder 1.052 werknemers. Zo geeft 43 procent aan nooit iets extra’s te ontvangen buiten vaste momenten zoals verjaardagen of kerst en vindt 55 procent dat werkgevers te weinig persoonlijke momenten benutten om waardering te tonen. Tegelijkertijd zegt bijna 90 procent van de werknemers dat een attentie hun gevoel van waardering vergroot. Relevantie bepalend voor waardering Uit onderzoek blijkt dat niet zozeer het krijgen van een cadeau, maar vooral de kwaliteit en relevantie ervan bepalend is voor hoe waardering wordt ervaren. Respondenten noemen voorbeelden van geschenken die zij als onpersoonlijk of weinig bruikbaar beschouwen. Volgens consumentenpsycholoog Patrick Wessels kan dit leiden tot frustratie: “Wanneer een cadeau geen aansluiting vindt bij de ontvanger kan het zelfs averechts werken. Het roept associaties op met eerdere situaties waarin goede bedoelingen niet goed zijn overgekomen.” Lees ook: Wereldwijde betrokkenheid werknemers gedaald, in Nederland een stijging Betekenis belangrijker dan prijs Werknemers hechten meer waarde aan de betekenis en moeite achter een cadeau (73%) dan aan de financiële waarde ervan (15%). Dat suggereert dat werkgevers met relatief kleine, maar doordachte attenties al een positief effect kunnen bereiken. Respondenten benadrukken vooral het belang van relevantie en oprechtheid. Consumentenpsycholoog Wessels licht toe: “In de psychologie weten we dat waardering vooral draait om betekenis en erkenning. Een cadeau functioneert als een sociaal signaal: het laat zien dat iemand is gezien. Wie dat goed doet, wint vertrouwen en betrokkenheid. Dat hoeft bovendien niet veel te kosten.” Meer betrokkenheid Meer dan de helft van de werknemers (55%) vindt dat werkgevers vaker momenten zouden moeten aangrijpen om waardering te tonen. Werknemers die vier tot zes keer per jaar een attentie ontvangen, rapporteren een gemiddelde waarderingsscore van 4,5 oop 5. Dat ligt hoger dan de groep die helemaal niets ontvangt. Lees ook: De beleveniseconomie op de werkvloer: hoe medewerkers ervaringen beleven volgens Gilmore & Pine Tegelijkertijd geven sommige respondenten aan dat waardering niet altijd in materiële vorm hoeft te worden uitgedrukt. Voor hen is persoonlijke aandacht, bijvoorbeeld een compliment of een gesprek, minstens zo belangrijk als een fysiek geschenk. Combinatie van aandacht en attenties Volgens Edwin den Hartog, oprichter van Loopper, ligt de kracht in het combineren van structurele aandacht en tastbare waardering: “Het jaarlijkse kerstpakket of cadeau blijft waardevol, maar waardering werkt beter wanneer het door het jaar heen zichtbaar en persoonlijk wordt. Een klein gebaar op het juiste moment kan soms meer doen dan een grote gift in december,” Lees hier het hele onderzoek van Loopper. betrokkenheid, goed werkgeverschap, onderzoek, werkgeluk Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen