Redactie HRMorgen 9 april 2025 0 reacties Print De toekomst van werk: speelt de mens nog een grote rol?In hoeverre dreigt de arbeidsmarkt van de toekomst ontmenselijkt te worden? In de Whitepaper The (de)Humanized Workforce onderzoeken de auteurs Carlijn Popelier en Ruud Rikhof de impact van technologie en flexibilisering op werk en werkenden. In hun whitepaper The (de)Humanized Workforce kijken arbeidsjurist Carlijn Popelier en HR-expert Ruud Rikhof naar de impact van technologie en flexibilisering op werk. Ze laten zien hoe AI en een skills-based economie kansen bieden, maar ook onzekerheid creëren. Popelier weet alles over arbeidsmarkttrends en wetgeving, terwijl Rikhof jarenlange ervaring heeft in HR en talentontwikkeling. In deze paper delen ze hun inzichten om werk menselijk te houden in een wereld die snel verandert. Mens en milieu eerst Bedrijven hebben altijd gefocust op winst, maar dit is niet meer voldoende. Te lang hebben werknemers geleden onder organisaties die geen oog hadden voor mens en milieu. Nu is er een nieuwe aanpak: humanized growth. Dit gaat over het integreren van de belangen van werknemers, consumenten, gemeenschappen, overheden, het milieu en de bredere maatschappij (KennedyFitch, 2023). Dit is essentieel voor de toekomst van bedrijven. Steeds meer mensen, vooral Gen Z, eisen ethisch en duurzaam gedrag van organisaties. Werknemers en consumenten hebben kracht: ze kunnen bedrijven boycotten en hun reputatie schaden als ze onverantwoord handelen. Lees ook: Zo blijft WE Fashion een aantrekkelijke werkgever voor gen Z: ‘Cv aan de wilgen gehangen’ Remote werken De pandemie heeft onze kijk op werk veranderd. Zowel vaste medewerkers als freelancers stellen nu andere eisen. Flexibiliteit, remote werken en betekenisvol werk staan bovenaan. Employee Experience (EX) draait tegenwoordig om meer dan alleen een fijne werkplek. Het gaat over persoonlijke groei, kansen om te leren en flexibele werkuren. Bedrijven moeten inspelen op deze behoeften door flexibele werktijden, sabbaticals en opleidingsmogelijkheden aan te bieden, zodat medewerkers overal kunnen werken (Ulrich, 2023). Lees ook: Help! Mijn medewerker wil remote werken – HRMorgen.nl Iedereen telt, ongeacht contractvorm Met de opkomst van freelance- en platformwerk is het belangrijk dat bedrijven niet alleen kijken naar de doelen van vaste medewerkers, maar ook naar die van freelancers en tijdelijke krachten. Medewerkers die flexibel werken, voelen zich vaak minder verbonden met het bedrijf. Daarom moeten bedrijven ervoor zorgen dat álle medewerkers, ongeacht hun contractvorm of locatie, zich gewaardeerd voelen en dezelfde kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Lees ook: Goed talent is goud waard, maar wat kost het nu echt? Met de opkomst van freelance- en platformwerk is het belangrijk dat bedrijven niet alleen kijken naar de doelen van vaste medewerkers, maar ook naar die van freelancers en tijdelijke krachten. AI De afgelopen jaren heeft AI enorme vooruitgang geboekt. In de toekomst draait het niet om technologie die mensen vervangt, maar om samenwerken met technologie. De grootste verandering in de komende tien jaar is niet of er werk zal zijn, maar welke vaardigheden nodig zijn. Om werkzekerheid te garanderen en bedrijven flexibel te houden, zijn reskilling en upskilling cruciaal. Bedrijven moeten hun medewerkers helpen om zich aan te passen aan nieuwe technologieën en vaardigheden. Lees ook: 68 procent van Nederlandse managers is bezorgd over skills gap: grootste tekort aan digitale vaardigheden en leiderschapskwaliteiten – HRMorgen.nl In de toekomst draait het niet om technologie die mensen vervangt, maar om samenwerken met technologie. Enkele tips voor CEO’s en HR Technologische vooruitgang, veranderingen in de arbeidsmarkt en globalisering bieden kansen, maar vermijd dat die de mensgerichte werkcultuur ondermijnen. Kijk verder dan vaste medewerkers. Zowel vaste als flexibele krachten zijn belangrijk. Ondersteun iedereen die bijdraagt aan het succes. Niet elke medewerker heeft dezelfde ondersteuning nodig. Pas je aanpak aan op de behoeften van verschillende groepen. Gebruik AI om processen te verbeteren, maar blijf altijd menselijke interactie behouden. Vaardigheden worden belangrijker dan functietitels. Door hierin te investeren, kan je een inclusieve en toekomstbestendige werkplek creëren. De wetgeving is vaak gericht op vaste contracten. Zorg voor sociale bescherming voor alle werkenden, inclusief interimmers en freelancers. Als bedrijven blijven vasthouden aan oude structuren en puur op winst focussen, zullen ze niet overleven. De toekomst ligt bij organisaties die investeren in hun mensen, technologie slim benutten en de balans vinden tussen flexibiliteit en zekerheid. Tekst: Nathanella Monsaert Download de whitepaper ‘The (de)humanized Workforce’ AI, employee experience, skills Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen