Redactie HRMorgen 27 februari 2025 0 reacties Print Zo blijft WE Fashion een aantrekkelijke werkgever voor gen Z: ‘Cv aan de wilgen gehangen’Modebedrijf WE Fashion heeft 2000 medewerkers in Nederland, België en Zwitserland. Een groot deel van die werknemers behoort tot Gen Z. Hoe blijft de organisatie aantrekkelijk voor deze generaties? Je hoort het in de nieuwste HR Morgen podcast met Denise Geurtsen (NOWJOBS) en Elianne Havinga-van Velsen (WE Fashion).Met welke ontwikkelingen zijn HR-managers vandaag bezig? Welke oplossingen hebben zij voor uitdagingen op de arbeidsmarkt? Denise Geurtsen van digitaal uitzendbureau NOWJOBS en hoofdredacteur Wim Davidse van HR Morgen zoeken antwoorden in de podcast HRMorgen. Deze aflevering: Elianne Havinga-van Velsen van modebedrijf WE Fashion.Denise Geurtsen is bij NOWJOBS verantwoordelijk voor de Nederlandse markt. NOWJOBS brengt uitzendkrachten samen met bedrijven in de horeca, logistiek en retail. Dat doet het digitale uitzendbureau met veel aandacht voor wet- en regelgeving, arbeidsmarkttrends en vernieuwing. Geurtsen spreekt dus vaak en veel met klanten over hun uitdagingen en wensen. Een van die klanten is WE Fashion. Samen met HR-directeur Havinga-van Velsen van WE Fashion is Geurtsen te gast bij presentator Davidse in de HR Morgen podcast. Skill-based hiring: ‘cv aan de wilgen’Een van de belangrijkste HR-trends voor WE Fashion is zogenaamd ‘skill-based’ werken. Dat betekent dat de nadruk ligt op vaardigheden en competenties van medewerkers, in plaats van diploma’s, werkervaringen of functietitels. De werknemers worden getoetst met assesments, 360-gradenfeedback en capaciteitentests. Het bedrijf focust niet alleen op skills tijdens het werk, maar ook bij het aannemen van talent. “Voor ons winkelpersoneel hebben we inmiddels het cv aan de wilgen gehangen”, vertelt Havinga-van Velsen. “Het enige wat we willen weten is: ben je beschikbaar en vind je het leuk om met mensen te werken? Solliciteer dan via de jobsite of via WhatsApp.”Persoonlijke intakeZo makkelijk is het voor iedereen die in de kledingwinkels wil werken, zegt ze. “Voor functies op het hoofdkantoor vraag je natuurlijk wel een cv of een LinkedIn-profiel”, zegt ze. “Maar ook voor dit soort vacatures geldt dat iemands vaardigheden, competenties en persoonlijkheid belangrijker zijn dan diploma’s of ervaring in een soortgelijke functie.”Havinga en haar collega’s bellen sollicitanten voor hoofdkantoor-functies altijd eerst even op. “Voordat we je uitnodigen, doen we een korte persoonlijke intake”, zegt ze. “Is deze baan inderdaad iets wat bij je past? Pas jij bij ons? Gelukkig is recruitment nog steeds mensenwerk.”30% van de managers behoort tot gen ZEen groot deel van de werknemers behoort tot generatie Z: 70% van het winkelpersoneel en 30% van de managers. Dat er zoveel jong management is binnen het bedrijf, heeft meerdere oorzaken: “Ten eerste dat er een hoop verloop was de afgelopen jaren, ten tweede het ongeduld van de jonge generatie”, vertelt de HR-directeur. “Generatie Z zoekt uitdaging. We besteden dus een hoop aandacht aan talentontwikkeling, onder andere met talentgesprekken en talentendagen op het hoofdkantoor. De centrale vraag: waar ben jij goed in en wat zou je willen?”Lees ook: Elianne Havinga, HR Director WE Fashion: ‘Generatie Z ken ik heel goed, die woont bij mij thuis’Een talentgesprek is heel iets anders dan een voortgangsgesprek, vertelt ze. “Het gaat over wat iemand mist in zijn huidige functie. Wat lijkt je leuk om te doen? En hoe zou je dat kunnen toepassen in een project, taak of activiteit binnen de organisatie?”‘Rol van de manager is veranderd’NOWJOBS doet regelmatig onderzoek naar de jonge generatie. Geurtsen: “Gen Z durft wel aan te geven dat zij iets missen, maar heeft moeite om daar richting aan te geven. Ze hebben hulp nodig om uit te vinden hoe ze kunnen doorgroeien. Als organisatie moet je inspelen op die behoefte, anders gaan ze buiten de deur kijken.”Lees ook: ‘Conscious Quitting’: de nieuwste trend onder jonge medewerkersHoe doen ze dat bij WE Fashion? “De rol van de manager is de afgelopen jaren veranderd”, zegt Havinga-van Velsen. “De manager is veel meer een mentor en coach. Dat is geen eenvoudige rol, dus we helpen managers daarbij met bijvoorbeeld een coachingsopleiding.”Verder blijkt ook uit de Bijbanen Barometer van NOWJOBS dat jongeren diversiteit en inclusie belangrijk vinden. WE Fashion houdt daar op allerlei manieren rekening mee. Dat begint al in het wervingsproces. “Wij selecteren niet meer op opleiding en ook niet op leeftijd”, zegt de HR-directeur. “Drie jaar geleden waren dat nog verplichte invoerveldjes op de jobsite. Nou, die veldjes zijn allemaal weg.”Wil je meer weten over de manier waarop WE Fashion omgaat met de veranderende arbeidsmarkt? Luister hier de podcast. Gen-Z, jongeren, nowjobs, strategische personeelsplanning, trends, we fashion Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen
07-03-2025Onderzoekers Universiteit Utrecht over het creëren van een strategische HR-functie: ‘Verken het e...