Redactie HRMorgen 21 juli 2025 0 reacties Print 1 op 3 werkgevers voelt strijd om talent op arbeidsvoorwaardenMeer dan een derde van de HR-professionals ziet concurrenten met betere arbeidsvoorwaarden als bedreiging. Trage sollicitatieprocedures en een gebrek aan geschikte kandidaten maken werving extra lastig. Social media en referral recruitment winnen terrein, maar werken ze ook? De strijd om talent dwingt werkgevers tot het uiterste. Meer dan een derde (37%) van de HR-professionals merkt dat concurrenten met aantrekkelijkere arbeidsvoorwaarden hun kansen op succesvolle werving verkleinen. Maar het probleem zit niet alleen in externe factoren: ook interne processen werken soms tegen. Zo zegt 34 procent van de HR-professionals goede kandidaten te verliezen door trage sollicitatieprocedures aan concurrenten die sneller handelen. Bij 21 procent duurt het invullen van een vacature gemiddeld zelfs drie tot zes maanden. Lees ook: 7 op 10 werkgevers laat functie-eisen los bij werving Dat blijkt uit onderzoek van Visma YouServe onder ruim 500 HR-professionals. Volgens bijna driekwart (72%) van hen zijn er simpelweg te weinig geschikte kandidaten beschikbaar. Werkgevers zijn daardoor genoodzaakt hun eisen aan te passen. Meer dan de helft (55%) neemt steeds vaker mensen aan die niet volledig aan het functieprofiel voldoen en neemt genoegen met minder ervaring of opleiding. Drie op de tien (29%) overwegen zelfs om over de grens te werven. Social media steeds populairder Om toch geschikte kandidaten te vinden, zetten HR-professionals steeds vaker meerdere kanalen tegelijk in. Social media wint aan populariteit: twee derde (66%) gebruikt social media platforms voor werving. Vacaturesites (61%) en werving via scholen (44%) blijven daarnaast veelgebruikte methodes. Ook referral recruitment (het aandragen van kandidaten door eigen medewerkers) wint terrein: 42% heeft hier het afgelopen jaar gebruik van gemaakt. Maar welke kanalen leveren uiteindelijk het meeste op? Volgens de respondenten zijn vooral social media (22%), vacaturesites (21%), uitzendbureaus (11%) en referral recruitment (10%) effectief. Lees ook: De juiste match maken binnen HR en recruitment? Gebruik deze zeven wetenschappelijk bewezen beïnvloedingsprincipes Creatiever én flexibeler Annemarie Nefkens, HR Director bij Visma YouServe, benadrukt dat werkgevers creatiever moeten worden: “De huidige arbeidsmarktkrapte dwingt organisaties om nieuwe oplossingen te vinden voor hun personeelsvraagstukken. Van het slim inzetten van social media tot het loslaten van harde functie-eisen of het aantrekken van internationale kandidaten: werkgevers moeten creatiever én flexibeler zijn dan ooit om hun vacatures te vervullen.”* Volgens Nefkens is het daarbij belangrijk om verder te kijken dan alleen het cv: motivatie, leervermogen en culturele fit worden steeds belangrijker. Ook secundaire arbeidsvoorwaarden spelen hierin een grote rol. “Zo kunnen het aanbieden van extra vrije dagen, ontwikkelmogelijkheden, de mogelijkheid tot een workation of hybride werken potentiële kandidaten over de streep trekken.” arbeidsmarktkrapte, sollicitatieprocedure, werving Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen