Redactie HRMorgen 22 mei 2025 0 reacties Print Focus op vaardigheden en technologie belangrijk voor medewerkersbetrokkenheidMedewerkersbetrokkenheid is belangrijk voor de retentie. En hierbij spelen de focus op vaardigheden en de inzet van technologie een belangrijke rol. Wanneer je wilt dat je medewerkers bij je blijven, is de medewerkersbetrokkenheid van groot belang. Het is bewezen dat een hoge medewerkersbetrokkenheid een positief effect heeft op de productiviteit, tevredenheid van werknemers en op het personeelsbehoud. Maar hoe zorg je dat medewerkers betrokken zijn? Volgens Carina Cortez, Chief People Officer bij Cornerstone OnDemand, ligt het geheim van succesvolle medewerkerbetrokkenheid in twee cruciale pijlers: investeren in vaardigheden en het slim inzetten van technologie. “HR moet zich scherp focussen op de ontwikkeling van medewerkersvaardigheden, en tegelijkertijd technologie inzetten om werknemers meer verbonden te laten zijn met hun werk en hun doel”, zegt zij in een interview met HR Executive. Ontwikkelperspectief “De belangrijkste reden die ik in exitgesprekken hoor voor vertrek, is het gebrek aan loopbaanontwikkeling”, aldus Cortez. “Door te investeren in vaardigheden, geef je mensen een concreet doel om naartoe te werken en dat vergroot hun betrokkenheid.” Ook Marielle Hoogland van Meijers Assurantiën stelt dat ontwikkelperspectief van groot belang is. “Groeiperspectief is key voor behoud”, zei zij eerder in een podcast van HRMorgen. Vaardigheidsontwikkeling gaat overigens verder dan trainingen. Ook mentorschap speelt hierin een belangrijke rol en de mogelijkheden voor interne doorstroom. Hoogland: “Het hoeft niet altijd een promotie te zijn, een horizontale stap of een specialisatie binnen een vakgebied kan ook veel betekenen voor iemands motivatie.” Technologie Ook de inzet van technologie speelt een belangrijke rol in de medewerkersbetrokkenheid. Moderne medewerkers – vooral Generatie Z – verwachten efficiënte, digitale oplossingen. Cornerstone speelt daarop in met innovatieve toepassingen, zoals extended reality en zelfs een eigen metaverse-omgeving. Dit is een virtuele omgeving, waar medewerkers bij elkaar kunnen komen. “Het inzetten van de metaverse tijdens de lancering van onze nieuwe employee value proposition leidde tot een meetbare stijging in verbondenheid met ons doel als organisatie”, zegt Cortez. Feedback Het is belangrijk om medewerkerstevredenheid en – betrokkenheid een strategisch thema binnen je organisatie te maken, om zo de retentie te verhogen. Daarbij is het van belang om te meten en te evalueren, om feedback op te halen bij de medewerkers. Bij Cornerstone doen ze dat onder meer via enquêtes en focusgroepen. Vaak is de kwalitatieve feedback het meest waardevol. Medewerkersbetrokkenheid, retentie, vaardigheden Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen