Redactie HRMorgen 1 mei 2025 0 reacties Print De vier pijlers van een sterke employee value proposition die medewerkers aan boord houdenHet vertrek van een medewerker kost de organisatie geld, en is in veel gevallen te voorkomen. Een sterke employee value proposition (EVP) kan zorgen voor een betere retentie. Maar hoe ziet een goede EVP eruit? Van de medewerkers in Europa die actief op zoek zijn naar een nieuwe baan, gelooft 63% dat hun organisatie hun wens om te vertrekken had kunnen voorkomen. Dat blijkt uit onderzoek van Effectory. Retentie is dus een thema waarop je als HR actief actie moet ondernemen. Personeel dat vertrekt, kost geld. Je hebt als werkgever niet alleen te maken met de directe kosten van het werven en inwerken van nieuw personeel, maar ook met indirecte kosten, zoals een lagere productiviteit of een verminderde moraal onder teamleden. En je verliest waardevolle kennis en vaardigheden. Daarom wil je als organisatie graag de talenten die je in huis hebt behouden. Waarom vertrekken medewerkers? Om de retentie te verbeteren, is de goede employee value proposition (EVP) van belang. Of met andere woorden: wat krijgt een medewerker terug voor zijn inzet? Dit gaat verder dan alleen een financiële beloning. Uit onderzoek van Gallup naar de redenen waarom werknemers de organisatie vrijwillig verlaten, kwamen salaris en beloning wel als belangrijkste factor naar boven. Maar dit kan volgens het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau misleidend zijn. Zij hebben alle redenen van mensen om hun werkgever te verlaten ingedeeld in grotere categorieën. ‘Betrokkenheid en cultuur’ en ‘welzijn & werk-privébalans’ blijken dan veel belangrijkere factoren bij het vertrek van medewerkers. Lees ook: Gartner: organisaties doen te weinig met hun Employee Value Proposition Volgens Effectory zien organisaties vaak de emotionele behoeften van medewerkers, zoals de behoefte aan verbinding, betekenis en doel, over het hoofd bij het formuleren van de EVP. Om het behoud van medewerkers te verbeteren is het dus belangrijk om te weten wat de behoeften zijn van deze medewerkers. Kenmerken van een sterke employee value proposition De employee value proposition (EVP) kun je definiëren als: een uiteenzetting van de waarden, beloningen, erkenning, ondersteuning en bedrijfscultuur die een werkgever aan zijn werknemers biedt, waardoor de werknemers hun beste werk kunnen afleveren en hun hoogste potentieel kunnen bereiken. Een sterke employee value proposition heeft vier pijlers: Verbinding & gemeenschap Betekenis & doel Groeimogelijkheden Materiële aanbiedingen Verbinding Uit onderzoek blijkt dat een gevoel van verbondenheid belangrijk is voor de bevlogenheid en retentie van medewerkers. Bovendien is het essentieel voor het psychologisch welzijn. Ook erkenning op het werk en ondersteuning vanuit het management beïnvloeden het professionele succes en het persoonlijk welzijn van medewerkers. Uit onderzoek van Gallup blijkt dat 31 procent van de werknemers hun organisatie vrijwillig verliet vanwege hun persoonlijk welzijn en de werk-privébalans. Wanneer werknemers zich dus goed voelen, draagt dit bij aan de retentie. Lees ook: Werknemerswelzijn belangrijkste HR-thema in 2025 en terecht: 40 procent van Nederlanders vindt werk mentaal zwaar Betekenis Mensen willen werk dat ertoe doet. Wanneer werk een diepe betekenis draagt, zijn medewerkers minder geneigd om bij hun werkgever te vertrekken. Ook een inspirerende visie en doelen van de organisatie zijn gekoppeld aan de intentie om bij de organisatie te blijven. Groeimogelijkheden Het gebrek aan opleidings- en doorgroeimogelijkheden kan ook een reden zijn voor medewerkers om de organisatie te verlaten. En andersom bestaat er ook een duidelijk verband tussen de beschikbaarheid van groeimogelijkheden en de wens om bij een organisatie te blijven. Materiële compensatie Primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden spelen ook een belangrijke rol in de intentie van medewerkers om al dan niet bij hun organisatie te blijven. Ze spelen een belangrijke rol in het voldoen aan de fundamentele behoeften van medewerkers op het gebied van veiligheid en zekerheid. Bronnen: Effectory, Gallup evp, personeelsbehoud, Retentie Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen
06-03-2025Bijna helft vrouwen gaat minder werken na geboorte eerste kind; hoe ondersteun je hen als werkgever?