"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Speel meer in op motivatie van werknemers door segmentatie met AI en data

Hoewel bedrijven hun klanten op allerlei manieren segmenteren, worden werknemers nog vaak over één kam geschoren. Dit terwijl segmentatie kan leiden tot meer gemotiveerde en daarmee productievere medewerkers. AI kan hierbij helpen.

Mensen hebben verschillende motivaties om te werken. Zo zijn er mensen die gedreven zijn door het helpen van anderen, mensen die variatie en creativiteit zoeken in hun werk, mensen die gedreven zijn door vakmanschap en mensen die gedreven worden door erkenning en promotie. De meeste HR-systemen zijn echter gebaseerd op de veronderstelling dat iedereen om dezelfde redenen naar zijn werk gaat. De gangbare opvatting in veel organisaties is dat mensen gemotiveerd moeten worden door een visie. 

Bij klanten segmenteren bedrijven al wel veelvuldig. Zo creëren zij waardeproposities die nauw aansluiten bij de behoeften van de verschillende klanten. Gepersonaliseerde marketing is tegenwoordig heel gewoon. Deze aanpak zou ook bij medewerkers gewoon moeten worden. Net als bij klanten moeten we bij de motivatie van werknemers niet meer uitgaan van gemiddelden. Het management moet mensen beter begrijpen en motiveren. 

AI en HRM-tools voor arbeidsvoorwaarden op maat

AI kan hierbij helpen. Een nieuwe generatie digitale, door AI ondersteunde HRM-tools, zou mensen effectiever aan banen kunnen koppelen, waardoor we beter in staat zijn om een ​​carrièrepad op maat te ontwerpen, in plaats van dat iedereen een en dezelfde ladder moet beklimmen. Naarmate we modellen meer data geven over wie we zijn op het werk – vaardigheden, prestaties, kwalificaties, eerdere functies, trainingen, motivaties – zullen ze ons op hun beurt meer inzicht geven in prestaties en potentiële carrièrepaden. 

Bovendien zorgt het gebruik van AI op andere vlakken, dat HR gemiddeld tot 20 procent aan arbeidstijd kan besparen. Deze tijd kan ingezet worden om de verschillende motivaties van werknemers voor hun werk te identificeren. Met behulp van data die al verzameld worden, in combinatie met aanvullende interviews en focusgroepen, kunnen organisaties beter de verschillende motivaties van verschillende medewerkers begrijpen en hun actieplannen én arbeidsvoorwaarden daarop afstemmen. 

Wanneer je de verschillende behoeftesegmenten van de werknemers kent, kun je verschillende arbeidsvoorwaardenpakketten aanbieden, die beter aansluiten op die verschillende behoeften. Met als resultaat een betrokken – en geïnspireerd – personeelsbestand.

Bron: Forbes

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *