Arjan Elbers 22 januari 2025 0 reacties Print Stel dat: iedereen werkgeluk zou ervaren in je organisatie!Stel je dat eens voor. Dat alle medewerkers op de vloer “werkgelukkig” zouden zijn. Dan ziet recruitment er ineens een stuk anders uit, oppert columnist en recruitment-guru Arjan Elbers.Het woord “werkgeluk” is een containerbegrip waar nogal eens mee wordt gestrooid. Laten we het woord eens van dichterbij bekijken.Wat is werkgeluk nou eigenlijk?Werkgeluk is meer dan alleen tevreden zijn met je baan. Het gaat bij werkgeluk over het ervaren van betrokkenheid bij je werk en collega’s en een gevoel van zingeving in het werk dat je doet. De definitie van werkgeluk is voor iedereen anders, omdat iedereen uit andere dingen voldoening haalt.Volgens Jeroen Driessen (Driessen Groep) ontstaat je werkgeluk wanneer het aan drie onderdelen positief voldoet:People – Purpose – PleasureJe wilt verbinding met andere mensen (people). Je wilt dat je werk er toe doet (purpose). En purpose gaat over een betere wereld, maar ook over een lokale of regionale groei of ontwikkeling. En je wilt natuurlijk jouw werk met plezier doen. Werk waar je energie van krijgt (pleasure).In welke zin kun je werkgeluk vangen?Bij Driessen hebben ze een zin gemaakt waarin je het begrip “werkgeluk” erg goed kunt vangen.“Samen gave dingen doen, die er toe doen”.Lees die zin gerust nog een keer rustig na. Samen (people) gave dingen doen (pleasure), die er toe doen (purpose). Erg gaaf om werkgeluk samen te vatten in acht woorden.Lang verhaal kortZouden mensen echt gelukkig zijn op de werkvloer, dan wordt recruitment makkelijker dan het ooit is geweest. Simpelweg omdat er minder verloop is en de productiviteit van de zittende medewerkers hoger is dan dat deze nu is.Werkgeluk creëren is geen simpel aanvinkvakje dat je bij HR over de schutting kunt gooien. Werkgeluk kun je alleen oogsten door een gezonde people-first strategie- en cultuur te hebben. Daarvoor heb je alle lagen van de bevolking nodig. Te beginnen bij de directie.Nooit meer hoeven communiceren dat je bedrijf zo’n leuke vrij-mi-bo heeft!Wat fijn als recruitment nooit meer hoeft te roeptoeteren in haar arbeidsmarktcommunicatie dat het zo’n ‘jong en dynamisch’ bedrijf is. Of dat er zo’n ‘gezellige vrij-mi-bo’ wordt georganiseerd, of dat er een ‘tafelvoetbal’ in de kantine staat.Dat vind ik persoonlijk als ‘lippenstift op een varken smeren’. Klinkt leuk, maar je hebt er helemaal niets aan. Wat heeft een werknemer aan je tafelvoetbal of een bitterbal voor ’t weekend als de sfeer op elk ander moment giftig is?Recruitment wordt makkelijker dan ooit!Als je een echt aanstekelijke werkgever (dixit Wim Davidse) wordt waar werkgeluk de standaard is, dan heb je nog veel meer voordelen dan enkel een lager verloop en een hogere productiviteit.Aanstekelijk werkgeverschap volgens (1) De Groot Hoveniers: “Dan kun je ze beter maar de hand reiken en de privéproblemen oplossen”Recruitment wordt gemakkelijker. Referral campagnes (medewerker werft medewerker) worden succesvoller dan ooit tevoren. En dat is nog steeds de belangrijkste en beste wervingsbron die je kunt hebben als werkgever.Succesvol omdat jouw mensen fan en ambassadeur zijn van jouw werkgeversmerk. Fans vertellen graag aan andere mensen waar ze fan van zijn!ResumerendBuiten winnen is binnen beginnen! Eerst zorgen dat je een briljant aanstekelijke werkgever wordt door ervoor te zorgen dat “werkgeluk” echt een item is in de organisatie. En dan genieten van een succesvolle recruiten executie. Succes!Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Met Stichting Guruz verkleint hij het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt. Verder is hij keynote speaker, auteur van Het Recruitment Fundament & Recruitment Unicorns en voorzitter van Recruiters United. In zijn maandelijkse column “Stel dat” schrijft hij over zaken in de arbeidsmarkt en recruitment die eens vanuit een andere kant belicht worden. Arjan Elbers, goed werkgeverschap, recruitment, Stel dat, werkgeluk Print Over de auteur Over Arjan ElbersArjan Elbers (bouwjaar 1978) is Brabander in hart en nieren. Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureau recruitment voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd. Bekijk alle berichten van Arjan Elbers
07-02-2025De juiste match maken binnen HR en recruitment? Gebruik deze zeven wetenschappelijk bewezen beïnvlo...