"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Dit zijn de zes belangrijkste HR trends in 2025 volgens ADP

Skills zijn belangrijker dan diploma’s en AI-speeltuinen worden de norm voor bijscholing. Volgens ADP, internationale aanbieder van payroll- en HR-diensten, zijn dat twee belangrijke trends voor HR in 2025.

Welke zes ontwikkelingen verdienen het meeste aandacht van HR in 2025?  ADP, internationale aanbieder van payroll- en HR-diensten, komt met het volgende lijstje.

1. Skills belangrijker dan diploma’s

In de huidige complexe arbeidsmarkt worden skills en competenties steeds vaker belangrijker dan traditionele kwalificaties als diploma’s en ervaring in een bepaalde sector. 

Doordat het werk – onder andere door nieuwe technologieën – voortdurend verandert, heeft bijscholing prioriteit. Op die manier kunnen medewerkers ook nieuwe rollen en verantwoordelijkheden vervullen.

2. Gelijke beloning voorkomt een hoop rompslomp

Wereldwijd blijven gelijke beloning en transparantie in beloning belangrijke aandachtspunten voor werkgevers. Sommige lokale overheden verplichten organisaties om beloningsverschillen te analyseren en te rapporteren.

Over heel de wereld zullen organisaties aandacht moeten besteden aan een gelijke beloning voor medewerkers. Zo krijgen vrouwen in de Europese Unie gemiddeld 13 procent minder betaald dan mannen voor hetzelfde werk. Het is daarnaast de verwachting dat de wetgeving voor gelijke beloning in veel landen wordt aangescherpt.

Het rapport stelt: doe er je voordeel mee. Werkgevers moeten inzien dat een gelijke beloning hun personeel helpt, maar ook goed is voor hun concurrentiepositie. Het helpt met het behoud van je beste personeel en voorkomt lange wervingsprocessen die eindigen omdat het salaris niet goed genoeg is. Daarnaast is gelijke beloning tussen mannen en vrouwen een van de pijlers binnen de CSRD (zie punt 6). 

3. Generatieve AI kan productiviteitskansen verhogen

ADP stelt dat generatieve AI een ondersteunende rol moet krijgen binnen het HR-landschap. Het moet HR niet vervangen, maar moet efficiëntieslagen blootleggen, waardoor productiviteitskansen vrijkomen en er nieuwe manieren ontstaan om het werk gedaan te krijgen. 

Daarbij moet de focus volgens Linda Mougalian, vice president Solutions Marketing bij ADP, op de behoeften van medewerkers liggen. “Het aannemen van een strategie waarin de mens centraal staat en het oplossen van inefficiënties, leidt tot een grotere acceptatie van AI onder het personeel. Daardoor worden de door leiders gewenste HR- en bedrijfsresultaten versterkt.”

4. Kennis oogsten en AI speeltuinen

Om- en bijscholing zijn geen nieuwe trends, maar om- en bijscholing om AI optimaal te kunnen benutten zijn dat wel. Tegelijkertijd dreigt een grote kenniskloof door de vergrijzing: ervaren medewerkers zullen afzwaaien zonder dat er vaardige mensen zijn die technische functies over kunnen nemen.

HR-leiders zijn geïnteresseerd in het inzetten van AI voor dezelfde complexe werkzaamheden, bijvoorbeeld payrolling. Maar hiervoor zijn getrainde mensen nodig die AI hiervoor kunnen inzetten. Dit proces wordt ook wel ‘kennis oogsten’ genoemd.  

Omdat AI een nieuwe technologie is die dagelijks nieuwe ontwikkelingen kent, is het niet eenvoudig om opleidingsaanbod te vinden dat voldoet aan de behoefte om mensen bij te scholen. Enkele grote bedrijven hebben daarom een ‘AI speeltuin’ ingericht, waar technische en niet-technische medewerkers vrij kunnen experimenteren met het gebruik van AI. 

5. Employee experience en welzijn van medewerkers blijven prioriteit

Een goede medewerkerservaring zal de betrokkenheid en productiviteit van medewerkers verhogen, stelt het ADP rapport. Medewerkers moeten zoveel mogelijk positieve ervaringen opbouwen met hun werkgever. 

Dat lukt bedrijven door steeds meer te personaliseren en medewerkers maatwerk aan te bieden. Denk daarbij aan het aanpassen van functies of taken, zodat de unieke vaardigheden en competenties van een medewerker volledig benut worden. 

Ook moeten bedrijven realistischer zijn in wat ze van hun personeel kunnen verwachten in de beschikbare werktijd. Om de medewerkerservaring te verhogen, is het noodzaak om de werkdruk waar nodig te verlagen om stress en burn-out klachten te verlagen. 

6. Snel veranderende wetgevingen 

De opkomst van nieuwe technologieën vereist nieuwe wetgeving. En daar loopt de Europese Unie op voor. Zo introduceerde de EU afgelopen maart de AI Act, een van de eerste wetgevingen ter wereld met betrekking op AI. 

Zo is er ook de nieuwe CSRD-wetgeving. Deze Europese wet stelt dat bedrijven volledige transparantie moeten bieden in hun leveringsketen, zodat consumenten precies kunnen weten waar zij bijvoorbeeld hun grondstoffen vandaan halen. Denk ook aan hun CO2-uitstoot, de lange termijn duurzaamheidsdoelen of arbeidsmisstanden in de bedrijfsketen. 

Dat betekent dat werkgevers zich hierop moeten voorbereiden. Het ADP-rapport verwacht dat deze wet- en regelgeving zal uitbreiden en zal blijven veranderen. 

Lees meer over belangrijke HR-trends voor 2025 in het rapport van ADP

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *