"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Nederlandse werkgevers raken achterop in Europa: helft werkt niet aan loontransparantie

Drie op de tien Nederlandse werkgevers (31,2 procent) beschouwen loontransparantie als de grootste uitdaging op het gebied van beloning. Dat blijkt uit onderzoek van SD Worx. Ruim een derde (34,8 procent) voelt zich bovendien onvoldoende geïnformeerd over het wettelijke kader voor loontransparantie, waardoor zij niet aan alle vereisten kunnen voldoen.

Minder dan een op de zes Nederlandse werkgevers (15,9 procent) is op dit moment actief bezig met het vergroten van de loontransparantie binnen de eigen organisatie. Dat blijkt uit onderzoek van SD Worx. Wel geeft een derde (33,5 procent) aan specifieke plannen te hebben om dit in de toekomst aan te pakken.

Interne gelijkheid (waarbij werknemers gelijk loon krijgen voor gelijkwaardig werk) is volgens het onderzoek de op één na grootste uitdaging voor werkgevers (28,4 procent). Op dit moment heeft 49,8 procent van de werkgevers nog geen specifieke verbeteringen op de agenda staan op dit gebied. Slechts 14,5 procent van de Nederlandse werkgevers is actief bezig met het wegwerken van loonongelijkheid, terwijl 35,7 procent plannen heeft om dit te gaan doen.

Nederland loopt achter op Europese regelgeving

36 procent van de Nederlandse werknemers gelooft dat hun organisatie streeft naar volledige loontransparantie, waarbij de beloning van alle werknemers openlijk bekend is bij iedereen in de organisatie. Daarmee loopt Nederland achter op landen als het Verenigd Koninkrijk (58 procent), Spanje (57 procent) en Roemenië (53 procent). 

Echter, ruim een derde van Nederlandse werkgevers (34,8 procent) is niet volledig op de hoogte van de wettelijke regels rondom loontransparantie, zoals bijvoorbeeld de EU-richtlijn loontransparantie van 10 mei 2023, waardoor het hen niet lukt om aan alle vereisten te voldoen.

Strategisch beloningsbeleid als basis voor succes

“Er zijn vier belangrijke pijlers voor een succesvolle benadering van beloning”, zegt Hans Kroese, Manager SD Worx Reward. “Begin met een strategisch beloningsbeleid. Ons onderzoek toont aan dat de helft van de Nederlandse organisaties (49,8 procent) hier al mee bezig is. In de huidige competitieve markt is het cruciaal om beloning af te stemmen op wat werknemers belangrijk vinden.”

Dit helpt niet alleen bij het aantrekken van talent, maar ook bij het behouden ervan. Bijna zes op de tien Nederlandse werknemers (57,7 procent) beschouwen salaris als het belangrijkste criterium bij het kiezen van een organisatie. 

Kroese: “Zorg daarnaast voor een goede balans tussen beloning en loonkosten. Een mix van financiële en niet-financiële voordelen verhoogt de tevredenheid en het welzijn van werknemers.”

Flexibiliteit en transparantie voor meer gelijkheid

Kroese gaat verder: “Verder zijn gepersonaliseerde en flexibele voordelen essentieel, en dit is iets waar een kwart van de Nederlandse werkgevers (25,1 procent) momenteel mee worstelt. Werknemers willen voordelen die aansluiten bij hun unieke behoeften en levensstijl, wat hun productiviteit bevordert. Toch kan maar een vijfde (20 procent) zijn eigen salarispakket samenstellen, terwijl 44 procent deze optie graag zou willen hebben.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *