Redactie HRMorgen 14 november 2024 0 reacties Print Nederlandse werknemers het minst last van werkstress, maar wel het vaakst op zoek naar nieuwe jobWerknemers in Nederland ervaren weinig werkstress in vergelijking met medewerkers uit een aantal andere westerse landen, blijkt uit een onderzoek van Softwarebedrijf Quinyx. In sectoren als horeca, detailhandel en logistiek ervaart gemiddeld 66 procent van de werknemers werkgerelateerde stress, maar bij de Nederlandse medewerkers is dat 47%. Wel zijn Nederlanders het vaakst op zoek naar een nieuwe baan.Softwarebedrijf Quinyx, een leverancier van workforce management-oplossingen, polste 12.500 medewerkers in de retail, horeca en logistiek over hun werkstress, werktevredenheid en betrokkenheid. Het ging om eerstelijnsmedewerkers uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Finland, Noorwegen, Zweden en de Verenigde Staten.Uit hun antwoorden blijkt dat de Nederlandse medewerkers het minste werkstress ervaren in vergelijking met de zeven andere westerse landen. Duitse werknemers klagen het meest over werkstress (85%), gevolgd door de medewerkers uit de Verenigde Staten (82%).Hoogste scores in werkstress. Bron: QuinyxBelangrijkste oorzaak van werkstress? FinanciënAls belangrijkste oorzaak van de werkstress noemen de meeste respondenten de angst dat hun salaris niet hoog genoeg is om de rekening te betalen (31 procent). Deze geldzorgen spelen minder bij de Nederlandse respondenten uit het onderzoek dan bij die uit alle andere landen (22%).Financiële zorgen als bron van werkstress. Bron: QuinyxOndanks alles toch vaker op zoek naar nieuwe baanOnder de respondenten waren Nederlanders ook gemiddeld tevreden over hun baan. Waar de Denen 80 procent scoorden en de Finnen het laagst (54 procent), is 66 procent van de Nederlanders respondenten tevreden.Toch zijn Nederlanders vaker op zoek naar een nieuwe baan dan de respondenten in de andere landen uit het onderzoek. In totaal gaf 62 procent aan verder te kijken. Ondanks de lage werkstress en relatieve werktevredenheid, zijn veel Nederlandse werknemers dus al bezig met hun volgende baan.Percentages van medewerkers die op zoek is naar een nieuwe baanEmployee experience dan toch niet zo goed?Dit relatief grote verloop kan wijzen op een slechte employee experience. In een recente podcast van HRMorgen en Compagnon vertelt Heleen Mes: “Organisaties die het goed doen, halen twee keer zo makkelijk mensen uit de arbeidsmarkt, hun verloop is de helft en hun verzuim is de helft. We zien dat als men in organisaties met elkaar echt de schouders eronder zet, met HR aan kop, ze meters kunnen maken.”‘Employee experience is echt nieuwe wijn in nieuwe zakken’Expert Renate Hezemans legt uit: “Uit literatuur en onderzoek weten we dat een bepaald samenspel van persoonsgebonden factoren en contextfactoren goed kan voorspellen of iemand van plan is om binnen zes maanden de organisatie te verlaten of niet.” Het ervaren van werkstress of een karig salaris zijn dus niet de enige risicofactoren. Zo kunnen een gebrek aan focus en purpose als persoonlijke factoren het risico op verloop verhogen, terwijl vanuit de context de directe manager, de communicatie en de teamdynamiek van grote invloed kunnen zijn.Het volledige rapport is hier te downloaden. Compagnon, employee experience, onderzoek, stress, verloop, verzuim, werkdruk, werkstress Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen
02-12-2024Onderzoek: mannelijke accountants verdienen 12.000 euro per jaar meer dan vrouwelijke collega’s