"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Is de recruiter de kanarie in de kolenmijn?

Als organisaties vaker op zoek zijn naar recruitmentspecialisten, zegt dat ons dan iets over de gehele arbeidsmarkt? Expert Ton Sluiter (HeadFirst Group) dook in de data en maakte een analyse over de voorspellende waarde van de vraag naar recruiters.

De vraag naar recruiters is een goede barometer voor de stand van de hele arbeidsmarkt. Een toename in de vacatures en opdrachten voor flexibele rollen is een aanwijzing voor een bloeiende economie, terwijl een afname duidt op mogelijke stagnatie of zelfs recessie. Maar is het ook de kanarie in de kolenmijn, oftewel: heeft het voorspellende waarde? Dataspecialist Ton Sluiter van HR-techdienstverlener HeadFirst Group zocht het uit.

Recruiters als indicator

Recruiters verbinden organisaties met potentieel talent en zijn daarnaast zelf actieve deelnemers aan de arbeidsmarkt. Organisaties die groeien hebben vaak behoefte aan professionele ondersteuning bij het werven van gekwalificeerde kandidaten. Aan de andere kant: wanneer bedrijven hun wervingsactiviteiten verminderen, kan dit duiden op een neergang in bepaalde sectoren of een gebrek aan vertrouwen in de toekomstige marktomstandigheden. Dit kan uiteindelijk resulteren in een stagnatie van de arbeidsmarkt en een toename van werkloosheid. De vraag naar recruiters weerspiegelt dus zowel de behoefte aan hun diensten, als bredere economische en industriële trends die van invloed zijn op de vraag naar talent.

Maar is de vraag naar recruiters echt voorspellend voor de ontwikkeling van de arbeidsmarkt? Ik dook in de date. Grafiek 1 toont aan dat de algemene vacatureontwikkeling gelijke tred houdt met de vacatureontwikkeling voor recruiters. Dat laat dus zien dat het geen vroege waarschuwing is voor ontwikkelingen op de hele arbeidsmarkt.

Grafiek 1: Aantal vacatures bij directe werkgevers (links) versus aantal recruitmentvacatures (rechts).Bron: Textkernel, Jobfeed april 2024.
Grafiek 1: Aantal vacatures bij directe werkgevers (links) versus aantal recruitmentvacatures (rechts).
Bron: Textkernel, Jobfeed april 2024.

Meer vacatures en opdrachten voor recruiters

In dezelfde grafiek zie je dat het aantal recruitmentvacatures vanaf het derde kwartaal van 2023 gestaag toeneemt na een flinke daling vanaf het tweede kwartaal van 2022. De toename heeft echter nog niet het niveau van de eerdere piek bereikt. Het patroon vertoont ook geen eerdere krimp of groei van recruitmentvacatures ten opzichte van de ontwikkeling van de totale markt.

Wel blijkt uit data van HeadFirst Group dat het aantal biedingen op recruitmentopdrachten sterk stijgt vanaf het derde kwartaal 2022. Gemiddeld zijn er bijna 14 biedingen per opdracht in eerste kwartaal van 2024. Dit aantal is aanzienlijk meer dan het gemiddelde van 5,3 biedingen op het totaal aantal opdrachten.

Dit betekent dat er veel zelfstandige recruitmentprofessionals beschikbaar zijn op de Nederlandse arbeidsmarkt. Dit wordt ook bevestigd door het aantal registraties van recruiters op Striive, het platform van HeadFirst Group. Dit aantal steeg van gemiddeld 50 in het eerste kwartaal van 2022 naar 180 in hetzelfde kwartaal van 2024.

Data- en trendanalyse voor een strategische planning

De fluctuaties in recruitmentvacatures en -opdrachten zijn geen voorspellers van toekomstige economische ontwikkelingen, maar het aantal biedingen op specifieke opdrachten geeft wel inzicht in de ontwikkelingen in een specifieke branche. Die biedingen zijn weldegelijk een barometer voor groei of krimp.

Daarom is het belangrijk om de ontwikkeling van vacatures en opdrachten nauwlettend te monitoren. Op basis daarvan kun je komen tot een goed doordachte strategische planning binnen elke sector. Bovendien blijkt dat de interne data van een organisatie vaak een waardevolle bron van informatie is van ontwikkelingen in segmenten en markten. Kortom, goed geanalyseerde data is van onschatbare waarde.

Ton Sluiter begon zijn carrière als marketing- en communicatiemanager bij Start People. Na de overname van dat bureau in 2008 door USG People specialiseerde hij zich in externe marktverkenning, interne gegevensverzameling en data-analyse. In 2021 vervolgde hij zijn loopbaan bij Textkernel als Product Manager Data Innovations en sinds 2023 werkt hij als manager Data bij HR-techdienstverlener HeadFirst Group.

2 reacties op dit bericht

  1. Beetje jammer dat de vogel van het plaatje zeker geen kanarie is maar met de informatie waarschijnlijk een palmwever

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *