Arjan Elbers 18 september 2025 0 reacties Print Stel dat: je een jaar niet meer online mag werven?!Stel je dat eens voor. Niet meer online werven via jobboards en social media. Misschien helemaal geen gek idee, vindt Arjan Elbers. “Ik denk dat het een megaboost voor je creativiteit oplevert.” Ja, als je niet meer online kunt werven voor een bepaalde periode, is dat wel serieus een issue voor veel werkgevers. Maar goed, deze column heet dan ook “stel dat”. Wat zou er dan gebeuren? Stimulans van creativiteit Je moet een onderdeel van succes weghalen om creativiteit te kunnen bevorderen. Als er altijd geld is en er zijn bronnen, dan wordt creativiteit helemaal niet gestimuleerd. De enige knop waaraan wordt gedraaid is: “hoeveel geld” zetten we in op een bron. Ik vroeg ChatGPT wat het recept is voor creativiteit: Ingrediënten 1 deel nieuwsgierigheid – stel vragen, ook de rare. 2 delen inspiratie – boeken, kunst, gesprekken, reizen, podcasts. 1 flinke snuf lef – durf iets geks of onverwachts te proberen. Een scheut beperkingen – tijdsdruk of beperkte middelen dwingen tot slimme oplossingen. Een handvol diversiteit – verschillende perspectieven, mensen en disciplines Een vleugje spel – humor en speelsheid maken het proces licht. Het gaat me hier om de “scheut beperkingen”. Als we alle online wervingskanalen weghalen voor een jaar, zijn er beperkingen en moeten we wel gaan omdenken. Ik denk dan ook echt dat, door zoiets weg te halen, we creatiever en beter na gaan denken over bijvoorbeeld onze werving. Wat zou er zomaar weleens kunnen gebeuren?! In werving zijn er maar twee smaken. Online en offline. En aangezien online even niet meer mag, zullen we naar offline werving moeten gaan kijken. Ik denk dat de gesprekken al heel snel zullen gaan over: – Referral – Informatiebijeenkomsten – Of misschien zelfs wel ‘guerilla recruitment’ Referral. In mijn ogen de nummer één wervingsbron, die altijd moet draaien. En dan hoor ik veel werkgevers al roepen, ja dat heb ik ooit eens geprobeerd maar dat werkt niet. Ik gooide er honderd euro bovenop (na de proeftijd) en er kwam nog steeds niemand binnen. Nee, beste werkgever, dat wat jij gedaan hebt, is een “tientje-voor-een-vriendje-actie”. Dat is niet hetzelfde als een professioneel gestuurde referral-campagne. Maar daarover een andere keer meer. Informatiebijeenkomsten kunnen een zeer succesvolle manier zijn van werving. Stel, je bent een beveiligingsbedrijf. Organiseer informatiebijeenkomsten voor mensen die willen komen kijken, mensen die nog niet zoveel weten over dit vak. Je legt uit hoe de wereld van beveiliging werkt, wat er gaaf is aan het werk en wat het moeilijk maakt. Vertel het echte verhaal aan alle studenten of zij-instromers die het willen horen. Willen ze daarna nog meer weten? Dan gaan ze toch in gesprek met een medewerker! Dat is gewoon offline ambassadeurs creëren. En als de creativiteit echt vloeit op de afdeling? Dan gaan jullie het misschien zelfs wel hebben over guerilla recruitment. De meest heftige vorm van creativiteit in werving. De grote acties met hele kleine budgetten, met veel impact en PR-spin-off. Als je dit interessant vindt, moet je nog even wachten tot mijn column van volgende maand. Daarover later meer dus. Resume Daag jezelf en je afdeling eens uit en schrijf eens een scenario voor een wereld waarin je een jaar lang niet online kunt werven. Prikkel je creativiteit en zet je offline kanalen eens serieus in. Succes. Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Met Stichting Guruz verkleint hij het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt. Verder is hij keynote speaker over arbeidsmarkt en creatieve recruitment oplossingen en auteur van de boeken Het Recruitment Fundament & Recruitment Unicorns. In zijn maandelijkse column “Stel dat” schrijft hij over zaken in de arbeidsmarkt en recruitment die eens vanuit een andere kant belicht worden. recruitment, Stel dat Print Over de auteur Over Arjan Elbers Arjan Elbers (bouwjaar 1978) is Brabander in hart en nieren. Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureaurecruitment, voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd. Bekijk alle berichten van Arjan Elbers