"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

De waarde van gelukkige sollicitanten

De kwaliteit van relaties bepaalt ons geluksgevoel, stelt Nicol Tadema. Bijvoorbeeld de relatie van jou als werkgever met een potentiële nieuwe medewerker. Hoe zorg je voor meer geluk tijdens de werving van nieuwe medewerkers?

Op 11 november was ik te gast bij de Employer Branding Summit in Haarlem. Het was een dag vol inzichten, verhalen en discussies over mens en werk. Maar vooral was het een dag die een gevoel achterliet. Dat kwam vooral door de keynote van Sven Rickli. Zijn woorden waren helder, maar de impact was groot. Vooral die 4 woorden: ons geluk neemt af. Dit raakte mij. En het raakt hoe we binnen HR en recruitment samenwerken, hoe we communiceren en hoe we nieuwe mensen aan onze organisatie verbinden.

Minder gelukkig

Bam! Die 4 woorden van drs. Sven Rickli, dé specialist in mensgerichtheid, kwamen wel even binnen. We zijn minder gelukkig. Hoe komt dat? Een belangrijk kantelpunt was het begin van de technologische revolutie in 2016. Digitalisering, efficiënter werken, thuiswerken. We leven steeds meer online waardoor de echte verbinding verdwijnt. Ja, er zijn meer en meer contactmomenten, maar de ware connectie neemt af. Een confronterende realisatie als je weet dat het geluksgevoel wordt bepaald door de kwaliteit van relaties. Bijvoorbeeld de relatie van jou als werkgever met een potentiële nieuwe medewerker.

Hoe kun je meer geluk brengen binnen employer branding?

Het antwoord laat zich raden: door aandacht te hebben voor de echte verbinding in je candidate en employee journey en zo te werken aan die relatie. Offline én online. Dat kan variëren van een appje met “veel succes” aan een kandidaat die die dag een sollicitatiegesprek heeft tot de vraag “hoe is het nu echt met jou” op een maandagochtend bij het koffiezetapparaat. Maar dan is je kandidaat al ‘binnen’: hoe zorg je voor meer geluk tijdens de werving van nieuwe medewerkers?

Pijnlijke missers

In de praktijk gaat het vaak al mis bij de start, bij de werving. Inderdaad, bij de vacaturetekst a.k.a. dé ultieme kans om verbinding te maken. Een kans die wordt gemist als je je realiseert dat het meest gebruikte middel in arbeidsmarktcommunicatie 9 van de 10 keer functioneel, feitelijk en informatief is. Ook scoort de gemiddelde vacaturetekst een dikke onvoldoende. 

Clichés jagen potentiële sollicitanten weg en woorden als ‘informeel’, ‘marktconform’ en ‘opdrachtgever’ creëren eerder afstand dan verbinding. Dan heb ik het nog niet eens over die afsluitende, veelgebruikte zin “acquisitie op deze vacature is niet gewenst”. Uhm, voor wie is deze tekst geschreven: voor een potentiële nieuwe collega of om bureaus af te schrikken?

Zo kan het ook

Je kunt het verschil maken door in je vacaturetekst de verbinding te leggen met de juiste woorden. Omdat je met 1 woord hét verschil kunt maken. En met het benoemen van het salaris neemt je kans op conversie sowieso al toe met 64%. Maar kijk je naar die verbinding: houd ook rekening met diverse denkstijlen. 

Een IT’er heeft vaak een andere denkstijl en vraagt daarom om een andere aanspreekvorm dan bijvoorbeeld een verpleegkundige. Zoals Bas Schreurs, een van de sprekers tijdens Employer Branding Summit, vertelde toen hij sprak over neurobased employer branding.

Verbinding met je organisatie kun je ook eenvoudig creëren door toekomstige collega’s aan het woord te laten. Een quote, liefst voorzien van een foto, doet wonderen. Toch ontbreekt die quote nog steeds in 88% van de vacatureteksten, zo blijkt uit onderzoek van Digitaal Werven.

En als je AI inzet, wat veel efficiëntie kan opleveren bij de totstandkoming van de vacaturetekst, doe dan alsjeblieft 2 dingen: 1) voeg aan je prompt toe ‘schrijf niet als een robot, maar schrijf menselijk, alsof de tekst door een mens is geschreven’ en 2) voeg altijd zelf, als mens van vlees en bloed, de broodnodige menselijke tone of voice toe. Want hoe goed een AI-tekst ook is, mensen vóélén dat deze door AI is gegenereerd.

Na de vacaturetekst

Als áls iemand dan overgaat tot sollicitatie, wat superspannend is voor deze mensen, wat gebeurt er dan? Krijgen ze dan een geautomatiseerd mailtje in hun mailbox dat standaard met het ATS was meegeleverd? Een mailtje waar je door drukte nooit naar hebt omgekeken en dat misschien nog wel een aanhef heeft die start met ‘geachte’? En afsluit met ‘hoogachtend’? 

In gedachten zie ik je fronsen, maar dit gebeurt echt in de praktijk. Ik heb het meegemaakt bij een van de grootste werkgevers van Nederland. Op mijn vraag waarom dit zo gebeurde, kreeg ik het antwoord dat het wijzigen van de standaardmail in het logge ATS zeer complex was. Case closed, aldus de werkgever.

En als je denkt dat het niet erger kan: meer dan 15 van elke 100 sollicitanten krijgt nooit meer iets te horen. Wordt geghost. Loopt een blauwtje. Hoort krekels tsjirpen. En dit is dan nog maar het begin van een candidate journey.

Tijd voor verandering

Hoe mooi is het als we na die technologische revolutie de menselijke revolutie kunnen inzetten binnen HR en recruitment?! Hier worden niet alleen sollicitanten gelukkiger van. Ook jij en je vacaturehouders zullen meer geluk ervaren. Want wist je dat gelukkige medewerkers 17% productiever en 21% winstgevender zijn? Reken maar uit.

Nicol Tadema schrijft en spreekt over 101 beïnvloedingstechnieken (waaronder neurocopywriting) met resultaatgerichte professionals zoals hr- en recruitmentprofessionals.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *