"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Waarom Gen-Z gemiddeld maar 1,1 jaar blijft: ze willen groeien

Gen-Z blijft gemiddeld maar 1,1 jaar in een baan, blijkt uit onderzoek van Randstad. Niet uit ontrouw, maar uit ambitie. Ze combineren banen, gebruiken AI om te leren en verwachten groeikansen. Werkgevers moeten startersfuncties herontwerpen om deze generatie te binden.

De jongste generatie op de arbeidsmarkt blijft gemiddeld maar 1,1 jaar in een baan. Dat lijkt jobhopping, maar is eerder een zoektocht naar groei. Gen-Z bouwt zijn carrière op een nieuwe manier: door banen te combineren, AI in te zetten voor ontwikkeling en werkgevers te kiezen die doorgroeimogelijkheden bieden. Dat blijkt uit het nieuwe rapport ‘The Gen Z workplace blueprint: future focused, fast moving’ van Randstad. Het is gebaseerd op onderzoek onder 11.250 werknemers in 15 landen en de analyse van 126 miljoen vacatures.

Minder instapbanen

Gen Z betreedt de arbeidsmarkt vol ambitie en zelfvertrouwen, maar doet dat in een wereld met hogere verwachtingen en minder instapmogelijkheden. Vacatures voor functies met nul tot twee jaar ervaring zijn wereldwijd met 29 procentpunt gedaald sinds januari 2024. Vooral junior techfuncties (-35%), logistiek (-25%) en finance (-24%) laten een forse daling zien.

“Gen-Z betreedt de arbeidsmarkt in een tijd van transformatie,” zegt Sander van ’t Noordende, CEO van Randstad. “Ze reageren niet alleen op verandering, ze drijven die ook aan. Werkgevers die hen willen behouden, moeten startersfuncties herontwerpen en vertrouwen opbouwen door zingeving en groeikansen te bieden.”

Korte dienstverbanden 

Gemiddeld blijft Gen-Z slechts 1,1 jaar bij een werkgever in de eerste vijf jaar van hun carrière, aanzienlijk korter dan Millennials (1,8 jaar), Gen-X (2,8 jaar) en Babyboomers (2,9 jaar). Maar dat is geen teken van ontrouw of korte termijn denken: een derde wil binnen een jaar van baan wisselen, juist om zich verder te ontwikkelen. Deze generatie zoekt duidelijke ontwikkelpaden, AI-gestuurd leren, flexibiliteit en werk dat aansluit bij hun waarden. Zoals Randstad concludeert: het is geen job-hopping, maar growth-hunting.

Banen combineren 

Slechts 45 procent van Gen-Z heeft een traditionele fulltimebaan. Van hen wil 31 procent dat combineren met een side hustle (een tweede baan ernaast). Niet uit desinteresse, maar om ervaring op te bouwen, inkomsten te spreiden en grip te krijgen op hun loopbaan.

Meer dan de helft (52%) is actief op zoek naar een nieuwe baan en slechts 11 procent wil langdurig bij de huidige werkgever blijven. Hun mobiliteit is dus eerder een signaal van onvervulde ambitie dan van vluchtgedrag. 41 procent zegt altijd rekening te houden met hun langetermijndoelen bij het nemen van loopbaanbeslissingen, meer dan elke andere generatie. Na salaris is gebrek aan doorgroeimogelijkheden de belangrijkste reden om te vertrekken.

AI als uitdaging en kans

Gen-Z omarmt AI meer dan oudere generaties en is er enthousiast en zelfverzekerd over. Meer dan de helft (55%) gebruikt AI om problemen op te lossen op het werk, de helft gebruikt AI bij het zoeken naar werk en driekwart leert nieuwe vaardigheden met AI. 

Tegelijk groeit de zorg over technologie: 46 procent vreest de impact op hun baan (tegen 40% een jaar eerder). Van jonge werknemers wordt bovendien verwacht dat ze tech-vaardig zijn vanaf dag één, in plaats van dat ze het zoals eerdere generaties leren ‘on the job’. Bovendien krijgen mannen vaker AI-training dan vrouwen (46% vs. 38%) en kantoormedewerkers meer dan operationele collega’s. 

Goed presterende generatie

Gen-Z heeft het hoogste verloop van alle generaties: 22 procent heeft al een baan verlaten, bijna twee keer zoveel als Millennials in de eerste vijf jaar van hun loopbaan (9%). Toch is dat geen desinteresse. Er is volgens het onderzoek juist sprake van een goed presterende generatie met sterke waarden en een duidelijke wens om door te groeien.

Sectoren als IT, zorg en financiële dienstverlening bewijzen dat Gen-Z wél langer blijft als er duidelijke carrièrepaden, betekenisvolle rollen en relevante ontwikkelmogelijkheden zijn. Tech is zelfs de populairste bestemming: voor elke 100 Gen-Z’ers die een sector verlaten, stappen er 70 over naar tech.

“Werkgevers hebben een keuze,” besluit Van ’t Noordende. “Ze kunnen mobiliteit zien als een risico, of als een kans. Met de juiste aanpak kan de ambitie van Gen-Z innovatie, leiderschap en duurzame impact stimuleren.”

Eén reactie op dit bericht

  1. “Slechts 45 procent van Gen-Z heeft een traditionele fulltimebaan. Van hen wil 31 procent dat combineren met een side hustle (een tweede baan ernaast).”

    Dit is de toekomst. Ik zie in mijn traditionele kantoorsector nog weinig vacatures voor minder dan 32 uur. Beweging gaat hier maar langzaam, te langzaam voor de jeugd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *