Redactie HRMorgen 26 september 2025 0 reacties Print De ideale leider volgens Gen-Z: van commandant naar coachWat verwachten werkenden van generatie Z van hun werkomgeving en van hun leidinggevenden? En hoe voldoe je als organisatie aan deze verwachtingen? Top Employers Institute vroeg het aan een panel van Gen-Z’ers. Wat verwacht de schermgeneratie van leiders in een organisatie? Het antwoord op die vraag is: emotionele intelligentie. Dit blijkt uit onderzoek van Top Employers Institute onder 1.693 Gen-Z’ers, tussen de 18 tot 27 jaar, verspreid over negen landen. Door bijna veertig procent (39%) van de ondervraagde Gen Z’ers wordt dit het belangrijkst gevonden. Bovendien verwacht deze generatie dat leidinggevenden medewerkers motiveren en inspireren. Lees ook: Is Gen-Z nou echt zo bijzonder? Empathie van groot belang voor Gen-Z David Plink, CEO van Top Employers Institute: “De kersverse werknemers vinden empathie van groot belang en traditionele bedrijfswaarden in mindere mate. Een focus op het leveren van producten en het prioriteren van klanttevredenheid is voor hen dus minder belangrijk. Ze zien de leidinggevende nadrukkelijk niet als commandant die ervoor zorgt dat deadlines gehaald worden. Eerder als coach die op een menselijke manier belangen bij elkaar brengt.” Luisterende leidinggevenden De jongste generatie op de werkvloer heeft duidelijke verwachtingen van hun werkomgeving, blijkt uit het onderzoek. Sociale netwerken worden gekenmerkt door open communicatie en interactie. Gen-Z ziet deze dynamiek graag weerspiegeld op de werkvloer. Ze hechten heel erg veel waarde aan leidinggevenden die luisteren naar hun input en vervolgens suggesties in overweging nemen. Let wel, onafhankelijk van hun positie op de werkvloer. Lees ook: Behoud van medewerkers: waarom oprechte interesse de sleutel is Gen-Z is dus niet bang om van zich te laten horen. Ze zouden zelfs banen of opdrachten weigeren wanneer deze niet stroken met hun gevoel voor ethiek. Toewijding om verschil te maken Maar denk niet dat dit betekent dat Gen-Z zich er makkelijk vanaf maakt, stellen de onderzoekers. Ze zien werk namelijk als één van de belangrijkste onderdelen van hun leven. Terugkijkend op hun carrière hopen ze herinnerd te worden als toegewijde en hardwerkende individuen. In deze generatie bevinden zich tevens ambitieuze creatieve denkers en empathische leiders die het liefst zó in mensenheugenis voortleven. Herinnerd worden als innovator of voorvechter van sociale of aan milieu gerelateerde zaken, is voor hen minder belangrijk. Lees ook: ‘Niet het salaris, maar zingeving drijft Gen Z en millennials’ Daar staat tegenover dat Gen-Z wel graag nadenkt over wat hun werk bijdraagt aan de wereld in de komende 50 jaar. Ze hopen technologie en innovatie vooruit te helpen. Of de gezondheid en het welzijn van mensen. Fulltime werken bij zelfde werkgever Maar zover is het voorlopig nog niet. In de komende drie jaar hoopt het grootste deel van Gen-Z fulltime te werken bij één en dezelfde werkgever. Dat generatie Z voornamelijk voorkeur heeft om parttime te werken ofwel een eigen bedrijf te starten, is volgens de onderzoekers slechts een vooroordeel. Lees ook: Wat de praktisch opgeleide Gen Z’er écht wil – HRMorgen.nl “Voor Gen-Z is de werkvloer een kans voor menselijk contact in een wereld waarin digitale platformen deze plaats vaak innemen. Een gelegenheid om collaboratief in een team te werken. Dát is wat Gen-Z zoekt in een respectvolle, inclusieve en flexibele werkomgeving.” employee experience, Gen-Z, goed werkgeverschap, leiderschap Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen