Redactie HRMorgen 25 juni 2025 0 reacties Print Zomerstop kost werkgevers kandidatenVeel werkgevers leggen de werving van personeel in de zomer tijdelijk stil. Niet doen, adviseert recruitment-expert Michiel Martens. Juist in deze maanden denken werkenden namelijk actief na over hun loopbaan. De arbeidsmarktkrapte houdt onverminderd aan. Toch pauzeren veel werkgevers in de zomer (al dan niet onbewust) hun wervingsactiviteiten. Vacatures verdwijnen tijdelijk van jobboards, sollicitaties blijven liggen door onderbezetting, en campagnes worden uitgesteld tot september. Maar uit recente marktdata blijkt: meer dan zestig procent van de werkenden gebruikt de zomer om na te denken over zijn of haar loopbaan. “In juli zie je reflectiegedrag,” zegt Michiel Martens, recruitmentexpert en oprichter van bureau De Selectie. “Mensen overwegen een overstap, scrollen via hun telefoon naar andere banen, soms letterlijk vanaf het strand. En werkgevers? Die zijn afwezig.” Het risico van wachten tot september Een veelvoorkomend scenario: een organisatie start begin september een nieuwe campagne, plant de eerste gesprekken pas eind van de maand, en doorloopt daarna het selectieproces. Inclusief opzegtermijn start een nieuwe medewerker dan pas in januari. “Terwijl die vacature in de zomer al gevuld had kunnen zijn, als je eerder was begonnen,” aldus Martens. Lees ook: Bezuinig niet op recruitment-marketing: vier stappen om de juiste kandidaten te bereiken Om dit bespreekbaar te maken ontwikkelde De Selectie de ZomerProof-checklist. De tool helpt HR-professionals inzicht te krijgen in de zomerbestendigheid van hun recruitmentaanpak. De checklist bevat vijftien controlepunten op het gebied van zichtbaarheid, bezetting, opvolging en strategie. Slechts een klein deel van de organisaties scoort op alle onderdelen goed. Recruitmentkansen in de luwte Veel werkgevers beseffen niet dat concurrenten op de arbeidsmarkt die wél zichtbaar zijn in de zomerperiode, een voorsprong opbouwen voor het najaar. “Het gaat niet alleen om sollicitaties nú, maar om herkenning, oriëntatie, en het opbouwen van een funnel,” zegt Martens. Hij ziet wel dat steeds meer organisaties in de zomerperiode ondersteuning zoeken bij het versterken van hun recruitmentteam of het activeren van referralcampagnes. Toch concludeert hij vooral dat het gesprek over zomerwerving vaker en eerder gevoerd moet worden. recruitment, zomerperiode Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen