"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Stel dat: we het hele sollicitatieproces om zouden gooien?!

Laten we het sollicitatieproces een keer helemaal anders aanpakken, suggereert Arjan Elbers in deze blog. En ga dan meteen “all the way”, als potentiële werkgever. Hoe ziet dat proces er dan uit?

Stel je dat eens voor. We gaan het nu voor eens en altijd echt eens helemaal anders doen! Maar dan ook echt anders.

Effe anders

Nu zijn er twee soorten mensen op de wereld. Mensen die verandering moeilijk vinden en mensen die wel houden van verandering. Daar zit overigens niets tussenin. Vandaag heb ik een idee voor groep twee, degene die wel van verandering houden. Dus als je een typische groep één lezer bent, sla deze column dan gerust een keertje over. 

Laten we het dan meteen goed doen!

Als je een sollicitatieproces omgooit, ga dan ook meteen all the way! Bedrijven stoppen dan ook per direct met vacatures plaatsen. Het is de kandidaat die zelf kenbaar maakt dat hij of zij in de markt is en openstaat voor een nieuwe uitdaging!

En dan bedoel ik niet dat de kandidaat op LinkedIn heeft aangekondigd dat je hem of haar mag benaderen. Nee, de kandidaat post een add online met de tekst dat hij in de markt is en wat hij zoekt en natuurlijk ook te bieden heeft aan de wondere wereld van werk. 

Bedrijven mogen reageren!

Bedrijven mogen reageren door wat info te sturen, of een leuk filmpje te maken. Vervolgens worden de geselecteerde werkgevers door de kandidaat afgewezen of uitgenodigd. De geselecteerde werkgevers krijgen wat voorbereidende info toegemaild en dan komt daar toch echt het moment waarop we gewacht hebben: het gesprek!

Het gesprek vindt plaats bij de kandidaat thuis of bij Van der Valk, dan kan natuurlijk ook. Tja, en als je als bedrijf geluk hebt, dan heb je te maken met een kandidaat die verstand heeft van interviewen. Maar helaas gaat het in de praktijk vaak zoals bij een werkgever, je hebt te maken met iemand die werkelijk geen idee heeft van een gestructureerd en kwalitatief selectiegesprek.

Wat zijn je sterke punten?

Dus bedrijf A, wat zijn je sterke punten? Dus organisatie B, waar zie je jezelf over 5 jaar staan? Oké, bedrijf C, verkoop mij eens 100.000 pingpongballen.

Genoeg filosofie

Dit scenario zal in de praktijk natuurlijk niet voorkomen. Kandidaten solliciteren bij bedrijven en niet andersom. Leuk om te weten dat het als PR-stunt wel echt uitgevoerd is in de praktijk. Het bedrijf MTA uit Helmond maakte een “werk-cv” en vroeg of het bij de kandidaat mocht solliciteren. Erg leuk bedacht!

Later is dit idee gekopieerd door een grote bekende uitzender, vond ik jammer. Want de uitspraak ‘beter goed gejat dan slecht verzonnen’ geldt niet voor creatieve marketing en reclame. Bedenk zelf even wat leuks, zeker als je zo’n grote uitzender met een gigantische marketingafdeling bent!

Het gaat om een mindset

Waarom ik deze column geschreven heb? Meer werkgevers mogen weleens een wat bescheidener mindset aannemen. Ik hoor verhalen van kandidaten die nog steeds de vraag krijgen (van een ongetraind hiringmanager): ‘Nou vertel maar eens, waarom moet ik jou aannemen bij ons bedrijf?’

Nou hiringmanager dat zal ik je haarfijn uitleggen. Nederland heeft bijna 400.000 vacatures openstaan. En als techneut (puur voor het verhaal) kan ik ook op 125 andere plekken terecht. Dus laten we die vraag even omdraaien. Waarom zou ik hier überhaupt willen werken?

Resume:

Als werkgever hoef je echt nog niet te solliciteren bij je gewenste kandidaten. Maar zorg er wel voor dat je selectiegesprekken een klein beetje passen bij de arbeidsmarkt van vandaag. Want met suffe selectievragen bevestig je alleen maar mijn quote: niemand heeft ooit gestudeerd om hiringmanager te worden. Succes!


Arjan Elbers is één van Nederlands grootste recruitment vakidioten. Met Stichting Guruz verkleint hij het kennisgat tussen mbo-onderwijs en arbeidsmarkt. Verder is hij keynote speaker, auteur van Het Recruitment Fundament & Recruitment Unicorns en voorzitter van Recruiters United.

In zijn maandelijkse column “Stel dat” schrijft hij over zaken in de arbeidsmarkt en recruitment die eens vanuit een andere kant belicht worden.

Arjan Elbers (bouwjaar 1978) is Brabander in hart en nieren. Hij werkte ruim 10 jaar in (inter)nationaal corporate- en bureaurecruitment, voordat hij in 2009 zelfstandig ondernemer werd.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *