"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Kwart medewerkers in grote organisatie voelt zich een nummer

Een kwart van de medewerkers van grote bedrijven voelt zich een nummer in de organisatie. Er is behoefte aan ondersteuning op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en het omgaan met stress, maar minder dan de helft is op de hoogte van het aanbod op dat gebied bij hun werkgever.

Een kwart van de medewerkers van grote bedrijven  geeft aan dat er zó veel werknemers binnen hun bedrijf zijn, dat ze zich een nummer voelen. Dit blijkt uit onderzoek van Top Employers Institute onder meer dan 1.000 werkende Nederlanders, die werken bij bedrijven met minimaal 250 medewerkers.

Deze grote organisaties proberen wel het vertrouwen tussen management en medewerkers te versterken en zo een positieve bedrijfscultuur te creëren. Bijvoorbeeld door het regelmatig organiseren van bedrijfsborrels (26%) of bedrijfssportdagen (13%) om elkaar beter te leren kennen. Bij ruim een tiende (12%) wordt echter niets gedaan om dit vertrouwen te versterken. 

Maar liefst 38 procent van de ondervraagde medewerkers geeft aan dat er binnen hun organisatie de laatste jaren collega’s zijn uitgevallen wegens het gebrek aan een gezonde werk-privébalans of door een burn-out. Meer dan de helft (52%) denkt dat een focus op een gezonde werk-privébalans niet ten koste gaat van de productiviteit.

Behoefte aan gerichte ondersteuning

Hoewel veel organisaties programma’s aanbieden om het mentale en fysieke welzijn van medewerkers te ondersteunen, is minder dan de helft van de medewerkers (45%) goed op de hoogte van dat aanbod. Tegelijkertijd is de behoefte aan gerichte ondersteuning op dit gebied groot. Werknemers willen vooral programma’s rondom persoonlijke ontwikkeling (31%), het omgaan met stress (25%) en het stimuleren van lichamelijke activiteit (24%).

“Het feit dat een kwart van de medewerkers zich slechts een nummer voelt, moeten we serieus nemen”, zegt David Plink, CEO bij Top Employers Institute naar aanleiding van het onderzoek. “Een sterke bedrijfscultuur begint met oprechte aandacht voor mensen. Of het nu gaat om meer persoonlijk contact, het versterken van vertrouwen of het ondersteunen van welzijn. Er ligt voor werkgevers een duidelijke kans om het welzijnsaanbod beter af te stemmen op de behoefte én dit actiever onder de aandacht te brengen.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *