"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Goed leiderschap: minder praten en meer doen

Goed leiderschap en goed werkgeverschap vragen om reflectie, fouten durven maken, nieuwe dingen uitproberen, consistentie én de wil om dingen echt anders aan te pakken, aldus expert Kirsten de Roo. Ze geeft vijf praktische tips om niet alleen te ‘praten over’ maar daadwerkelijk te gaan doen.

Er wordt veel gepraat over goed werkgeverschap en leiderschap. De boekenplank van menig ondernemer of leidinggevende staat vol met managementboeken. Podcasts over leiderschap worden trouw beluisterd tijdens autoritten. Teams trekken zich terug op de hei om te brainstormen over visie en strategie of om te leren hoe ze elkaar feedback moeten geven. Het klinkt allemaal geweldig: groeien, leren, verbeteren. Maar in de praktijk blijft al die mooie kennis vaak hangen in de theorie.

Het is simpel: je kunt nog zoveel lezen, luisteren en plannen maken, maar zonder actie verandert er niets. Goed leiderschap en goed werkgeverschap vragen om reflectie, fouten durven maken, nieuwe dingen uitproberen, consistentie én de wil om dingen echt anders aan te pakken. Het vraagt om het lef om te durven en te doen. En dat gebeurt niet in de perfecte omstandigheden, maar in de weerbarstige praktijk van alledag.

Ik geef je vijf praktische tips om te stoppen met alleen ‘praten over’ en daadwerkelijk te gaan doen.

  1. Begin bij jezelf

Leiderschap begint met zelfreflectie. Het is gemakkelijk om te wijzen naar anderen of externe omstandigheden, maar de eerste stap is altijd: wat doe jíj anders? Vraag jezelf af of jouw gedrag aansluit bij wat je van je team verwacht. Wil je dat je team verantwoordelijkheid neemt? Doe dat dan ook zelf, vooral als er fouten worden gemaakt. Wil je dat mensen open communiceren? Wees dan het voorbeeld door zelf eerlijk en transparant te zijn, ook als dat ongemakkelijk voelt.

Tip: Kies één kernwaarde (bijvoorbeeld: eerlijkheid, verantwoordelijkheid of betrokkenheid) en focus daar de komende maand bewust op in je eigen gedrag.

  1. Kleine stappen, grote impact

Te vaak willen we alles in één keer goed doen. We maken ambitieuze plannen, stellen doelen voor de lange termijn, en raken overweldigd nog voor we begonnen zijn. Goed werkgeverschap zit niet in één groots gebaar, maar in een reeks kleine, consistente acties.

Tip: Maak elke dag tijd voor één actie die bijdraagt aan beter werkgeverschap. Bijvoorbeeld: vraag één medewerker hoe het écht gaat of geef een welgemeend compliment.

  1. Feedback: Praat vooral met elkaar. 

Feedback geven wordt vaak als moeilijk ervaren, maar feedback ontvangen is minstens zo uitdagend. Toch is het essentieel als je wilt groeien als leider. Creëer een cultuur waarin feedback normaal is, door zelf het goede voorbeeld te geven. Vraag actief om input van je team: “Wat kan ik beter of anders doen om jou te ondersteunen?”

Tip: Introduceer een vast moment, bijvoorbeeld aan het einde van de week of wanneer een project is afgerond, waarin iedereen een punt van verbetering en een compliment kan delen met elkaar.

  1. Maak fouten en leer ervan

Een belangrijke reden waarom mensen niet in actie komen, is de angst om fouten te maken. Maar fouten zijn onvermijdelijk. Sterker nog, ze zijn noodzakelijk om te leren en te groeien. In plaats van fouten te vermijden, kun je ze beter aangaan en gebruiken als leermomenten. Dit geldt voor jou, maar ook voor je team.

Tip: Introduceer een “fout van de week”-moment. Bespreek samen een fout die is gemaakt, wat je ervan hebt geleerd, en hoe je het in de toekomst anders gaat aanpakken. En bespreek dan niet alleen de fouten van je medewerkers, maar ook die van jezelf. Daarmee laat je zien dat niemand krampachtig hoeft te doen over een fout, maar dat je wel de verantwoordelijkheid neemt om er iets van te leren en wat mee te doen.

  1. Wees geduldig: verandering kost tijd

Een andere manier van werken of een aangepaste stijl van leidinggeven wordt niet van de ene op de andere dag een succes. Het vraagt tijd, herhaling en doorzettingsvermogen. Verwacht niet dat alles meteen soepel loopt. Accepteer dat er weerstand kan zijn, dat mensen moeten wennen en dat niet alles in één keer perfect is. Want dat is een complete illusie.

Tip: Vier kleine successen. Als je merkt dat een verandering werkt, hoe klein ook, benoem het en wees trots. Dit motiveert jou en je team om door te gaan.

Minder theorie, meer praktijk

Er is niets mis met boeken lezen of podcasts luisteren. Sterker nog, ik draag er zelf graag aan bij met mijn podcast ‘Leiders & Herrieschoppers’ en de boeken die ik heb geschreven. Maar continue kennis opdoen zonder dat je die gaat toepassen in je eigen werkomgeving, heeft geen zin.

Het verschil wordt gemaakt door wat je daadwerkelijk doet. Dat betekent elke dag opnieuw bewust kiezen voor actie, zelfs als je het spannend vindt, als het tegenzit of als je niet weet of het gaat werken. Het is durven en doen. En vooral blijven leren. Dat maakt het werk ook een stuk leuker toch? En je krijgt betere teams. Echt waar.

Dus, leg dat managementboek even aan de kant. Zet die podcast op pauze. Kijk vandaag in de spiegel en vraag jezelf af: wat kan ik nú doen om een betere leider te zijn? Wat gaat goed en waar kan ik meer aandacht aan geven? Misschien is het iets kleins en is het allesbehalve perfect, maar het is een (eerste) stap. En dan gaan dingen pas echt veranderen.

Kirsten de Roo (1982) heeft meer dan 15 jaar ervaring met het inzetten van de juiste mensen op de juiste plek binnen het MKB en corporate organisaties.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *