Willem Vernooij 23 januari 2025 0 reacties Print Aanstekelijk werkgeverschap volgens (3) kapsalon People behind the mirror: ‘kwaliteit vraagt om investering’Bert de Zeeuw vernoemde zijn kapperszaak naar zijn visie op personeelsbeleid: People Behind the Mirror. “Het draait om de mensen die je in de spiegel ziet. Zowel de klant als de medewerker.”Bert de ZeeuwBert de Zeeuw (59), eigenaar en oprichter van People behind the mirror, omschrijft zichzelf als een ‘geboren kapper’: “Ik kan niet veel, maar haren knippen kan ik. Geef me een hamer en ik sla een gat in de muur, maar geen spijker.”“Toen ik begon met mijn zaak vroegen veel mensen me af waarom ik in deze buurt ging zitten. Het had toen geen goede naam. Maar ik dacht: goede wijn hoeft geen krans, en zo kijk ik ook naar mijn zaak. Ons unique selling point is de kwaliteit, en als we daarop inleveren gaat de rest ook achteruit.”Circle of Quality als hoeksteen van succesDe Zeeuw bedacht wat hij de ‘Circle of Quality’ noemt, een visie om zijn personeel gelukkig te houden en optimaal te laten presteren. De Zeeuw: “De Circle of Quality bestaat uit drie cirkels: een grote, een medium en een kleine cirkel die elkaar overlappen. De grote cirkel is waar je heel blij van wordt in het kappersvak. De middelste cirkel is wat je algemeen doet in het kappersvak. En de kleinste cirkel is wat je het minst leuk vindt.”Bijvoorbeeld: er is een medewerker die heren knippen geweldig vindt, maar vrouwen met kort haar wat minder. Of een medewerker met passie voor haar verven, maar die minder gevoel heeft met kinderen knippen.Stel dat medewerkers tien mensen op een dag knippen, dan worden deze medewerkers zoveel mogelijk ingepland voor die behandelingen waar ze het meest blij van worden en waarin ze volledig hun passie kunnen laten zien. “Zit er dan toch een behandeling tussen die ze minder leuk vinden, dan accepteren ze dat, omdat ze de rest van de tijd leuke dingen doen.”Hierdoor kan De Zeeuw zijn medewerkers tevreden houden en geeft hij ze het gevoel dat naar hen geluisterd wordt. Hij heeft zijn bedrijfsmodel hierop afgestemd. Maar er is nog een belangrijke bijvangst. De Zeeuw: “Hierdoor kunnen we ze ook trainen op hun kwaliteit, in dat waar ze goed in zijn. Daardoor wordt de kwaliteit van het product dat ze leveren alleen maar beter, waardoor de klanten terug zullen komen.”Wachtrij om te solliciterenDoor de goede naam van People Behind the Mirror hoeft De Zeeuw geen moeite meer te doen om personeel te werven. “Veel mensen die bij ons solliciteren, merken op dat ze enthousiast zijn geworden van de leer- en ontwikkelingsmogelijkheden die ze bij ons wel in het verschiet hebben. Er staan nu nog twee mensen in de wachtrij om bij ons te solliciteren.”Voordat je nieuwe mensen aanneemt, moet je kijken wat de behoefte is bij je andere personeel.In de wachtrij om te solliciteren? De Zeeuw is voorzichtig met het aannemen van nieuw personeel: “Ik heb gezegd: ik wil tot januari eerst de zaak op orde hebben voordat we verder groeien. Want voordat je nieuwe mensen aanneemt, moet je kijken wat de behoefte is bij je andere personeel. Stel: de nieuwe medewerker wil op een bepaald aantal dagen werken, maar een bestaande medewerker wil schuiven met dagen en op diezelfde dagen werken. Laat ik haar dan zitten om die nieuwe medewerker binnen te halen?”En door te snel te willen groeien, kan de kwaliteit van de dienst op het spel staan: “Mensen trainen kost tijd en geld. Niet alleen kosten zij een dagomzet, maar ikzelf ook: ik kan ook geen mensen knippen. Maar mensen mogen pas bij mij de vloer op als ze vijf trainingsdagen hebben gehad. Ik knip liever een persoon minder, dan een persoon niet goed.” Open cultuurDe Zeeuw geeft met regelmaat jong talent de kans om zich in zijn taak te ontwikkelen. “Die jonge puppies besteden de belangrijkste tijd van hun puberjaren in mijn zaak. Dus ik vind het belangrijk dat hun ouders weten met wie ze te maken hebben. Daarom nodigen we de ouders uit en vertellen we ze over het werk, hoe wij contact houden met de school, enzovoorts. Dan hebben ze het niet over ‘de baas’, maar over ‘Bert’.”“Als het even niet zo lekker gaat met het kind, dan bellen die ouders gerust naar ons om te overleggen. Daardoor verdween die hiërarchische verhouding tussen baas en medewerker en ontstond er veel meer een buddy-to-buddy-verhouding, waarin mensen open durven te zijn.”“De kwaliteit van het product dat wij leveren is voor mij het belangrijkste. Maar daarvoor moet mijn personeel in de beste staat zijn. Dat vraagt van mij om in hen te blijven investeren. En daardoor komt er geld in het laatje.”Uit geld komt geen creativiteit, maar uit creativiteit volgt wel geld.De redenering daarachter is simpel, vertelt De Zeeuw: “Uit geld komt geen creativiteit, maar uit creativiteit volgt wel geld. En ons product komt voort uit creativiteit. Geef mij een grote zak geld voor een fotoshoot en ik regel de beste modellen en stylisten. Maar als mijn budget beperkt is, moet ik heel creatief worden om iets moois neer te zetten. En dat maakt het eindproduct altijd beter.”Lees ook in deze serie:Aanstekelijk werkgeverschap volgens (1) De Groot Hoveniers: ‘Dan kun je ze beter maar de hand reiken en de privéproblemen oplossen’ – HRMorgen.nlAanstekelijk werkgeverschap volgens (2) rubberfabrikant EKI: ‘Hierdoor hebben we tijd over voor innovatie’ – HRMorgen.nl goed werkgeverschap Print Over de auteur Over Willem Vernooij Bekijk alle berichten van Willem Vernooij