"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

“Leadership is meer dan alleen mensen aansturen”

“Mijn grootste opdracht hier? Een cultuurtransformatie waarbij we de entrepreneurial mindset terug willen brengen en we de overtuiging hebben dat ‘iedereen een leider’ is.” Dat zegt Ingrid de Bresser, HR Director Benelux bij Chubb FS & SKG in een interview met Compagnon.

“De installatie- en servicemonteurs die iedere dag bij onze klanten zijn, dát zijn de belangrijkste vertegenwoordigers van ons bedrijf. Zij moeten dus alle mogelijkheden krijgen om de beste versie van zichzelf te kunnen zijn. We geloven in people en safety first.”

Dat zegt Ingrid de Bresser, HR Director Benelux Chubb FS & SKG. Chubb Fire & Security is specialist in het beveiligen van woningen en bedrijven. Meer dan 100.000 bedrijven in België en Nederland vertrouwen dagelijks op hun oplossingen in de elektronische en brandbeveiliging.

Iedereen een leider

“Leadership heeft in onze definitie niets met het aansturen van anderen te maken. Leiders zijn mensen die autonoom en zelfstandig beslissingen kunnen nemen en zich verantwoordelijk voelen voor hun ontwikkeling in hun werk én privé. 

Medewerkers meenemen in het proces een betere leider van zichzelf te worden is nog best ingewikkeld. Als we met medewerkers in gesprek gaan over wat zij daarvoor nodig hebben, denken ze heel vaak aan technische ontwikkeling.

Dat is zeker ook belangrijk. Maar we willen ook dat ze nadenken over hoe ze meer ownership kunnen nemen over hun eigen werk en persoonlijke leiderschap. En wat ze nodig hebben om zich daarin te ontwikkelen.”

De focus in onze leiderschapsprogramma’s gaan over: Wie ben je als mens? Waar word je gelukkig van? Waar krijg jij energie van? Maar ook, hoe richt je je werk efficiënter in en hoe wil jij terugkijken op je leven als je tachtig wordt, en wat moet je daarvoor nu gaan doen. Gebaseerd hierop werken onze medewerkers samen met hun supervisor aan hun ontwikkelplan.

Zelf in de lead

“Ik denk dat het voor iedereen een verrijking is om in de spiegel te kijken en te bedenken: wat kan ik doen om zelf meer in de lead te komen van mijn eigen leven? 

Zodat het niet voelt dat anderen je iets opleggen. Of dat je moet wachten op beslissingen van je leidinggevende. Maar dat je zelf met ideeën komt en daar zelf mee aan de slag gaat. Dat je weet en voelt dat dit jouw bedrijf is. 

Het gaat ook over nieuwsgierigheid ontwikkelen en verschillende mogelijkheden zien. Dat je bij collega’s te rade gaat hoe zij dat doen. Hoe leren we van elkaar?”

Maak gebruik van de ideeën die mensen hebben

“De wereld om ons heen verandert snel. Innovatie en technologische oplossingen zijn steeds makkelijker beschikbaar en mensen maken dan het verschil. Onze klanten vinden het prettig als onze mensen langskomen die ter zake kundig zijn. 

Ook in commerciële trajecten: uiteindelijk doe je zaken met mensen en doet het er steeds minder toe of je met een particuliere klant of een grote corporate zaken wilt doen. Je doet altijd zaken met mensen, waarbij service het belangrijkst is, en wij zetten onze mensen centraal.”

Actief zoeken naar input van medewerkers 

“Chubb is lang gestuurd vanuit het buitenland. Dat gaat heel vaak goed – wij zijn een sterk bedrijf. Maar we willen het nu anders. Niet door van bovenaf ideeën te bedenken maar juist in co-creatie en bottom-up. Meer samenwerken en van elkaar leren, waar we snappen dat elke cultuur en land zijn specifieke kenmerken heeft. 

Wat leeft en speelt er? Wat hebben medewerkers nodig om de beste versie van zichzelf te zijn? Wat vinden ze belangrijk in hun werk? Wat vinden ze van hun werkomgeving? Hebben ze de juiste tools om mee te werken?

We hebben een aantal ‘change agents’ op onze locaties benoemd om te ontdekken wat er leeft en onze programma’s mee helpen uit te rollen en te promoten. ”


Building Great Leaders

“In onze leiderschapsprogramma zeggen we: iedereen is een leider. Het is een programma, waar we stapje voor stapje met elkaar bouwen aan een sterke people first culture.  

Dus je begint bij kleine groepjes – daar waar je voelt: hier pakt het. En zo probeer je het als een olievlek uit te rollen.”


Employee experience 

“De echte medewerkersreis vindt dagelijks plaats op de werkvloer. Onze kracht is dat wij heel lokaal georganiseerd zijn en dat onze monteurs zich dichtbij onze klanten bevinden.  – ze hoeven niet van Groningen naar Zoetermeer te reizen.”

“Het liefst willen we de gehele employee experience optimaliseren, maar je kan uiteraard niet alles tegelijk doen. Daarom kijken we waar de grootste pijn in de organisatie zit. Daar beginnen we mee. Op dit moment leggen we de focus op verbetering van de onboarding. We hopen daarmee meer medewerkers aan te trekken en een goede start te geven van een mooi en langdurig dienstverband bij onze organisatie.”

Eigen uitdaging

“Mijn eigen uitdaging is de balans houden tussen werk en privé. Ik heb altijd de lat hoog liggen. Ik vind het moeilijk om naar huis te gaan als mijn mailbox vol is. En ik wil veel locaties bezoeken en met veel mensen in gesprek gaan. 

Veel programma’s moeten nog uit de startblokken komen. Ik vergelijk het met een trein op het station. Het kost veel energie om die in beweging te krijgen. Maar áls-ie eenmaal loopt, dan loopt-ie. Mijn uitdaging daarbij is de juiste balans te vinden tussen iedereen bij de veranderingen te betrekken en daarvoor tijd te geven en tegelijkertijd op het juiste moment versnellen en doorpakken.” 

Close to our people

“Ik ga met meer energie naar huis als ik interactieve sessies en dialoog heb gehad met de mensen in het veld. Dat je samen werkt aan oplossingen en verbeteringen.

Momenteel bezoeken we alle locaties en ontbijten we met groepen medewerkers om met hen in gesprek te gaan. Je leert daar wat mensen in het veld de hele dag bezighoudt. Of onze programma’s daar wel of niet op aansluiten. Wat ze zelf nodig hebben om zich te ontwikkelen. Wat vinden ze belangrijk in hun werk? Wat vinden ze van hun werkomgeving? Hebben ze de juiste tools om mee te werken?

Net voor ik kwam was een groot medewerkerstevredenheidsonderzoek uitgezet. Dat bestaat uit een aantal vragen én er staan ook tekstvelden in. Juist die tekstvelden zijn interessant. Daar hebben we hele waardevolle informatie uitgehaald.” 


Twee persoonlijke vragen

Wat was je eerste baan?

“Mijn eerste baan was bij Berenschot als arbeidsvoorwaardenconsultant. Daar heb ik veel over verschillende bedrijven en sectoren geleerd, en hoe belangrijk cultuur binnen organisaties is. Verder heb ik ondervonden hoe HR kennis binnen een bedrijf toegepast kan worden, en hoeveel verschillende stijlen je daarin hebt.”  

Je hebt veel ambities, hoe ga je te werk?

“Over de jaren heen ontwikkel je je eigen stijl en aanpak. Steeds meer probeer ik daarbij vooral vanuit mijn gevoel te sturen en dingen meer los te laten als ze er minder toe doen, focus houden op de dingen die belangrijk zijn. Dus niet dertig dingen tegelijk, maar één ding pakken en dat echt goed doen. Verder proberen vanaf het begin zoveel mogelijk anderen bij je plannen te betrekken en ze daarin een rol te geven.”

Compagnon helpt mensen en organisaties succesvol te zijn op de arbeidsmarkt. We bieden complete oplossingen voor recruitment-, employability- en HR-management.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *