"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Tevredenheid bedrijfscultuur daalt bij gebrek aan aandacht voor duurzaamheid en diversiteit

Veel werkgevers denken dat hun bedrijfscultuur voor nieuwe werknemers reden is om een contract te willen ondertekenen. Maar wanneer bedrijven geen rekening houden met duurzaamheid en diversiteit, daalt de tevredenheid. Dit blijkt uit onderzoek van Circula.

Werkgevers zien de eigen bedrijfscultuur als een belangrijke factor in het aantrekken van nieuw talent. Zo denkt 39 procent van de werkgevers dat hun bedrijfscultuur voor nieuwe werknemers reden is om een contract te willen ondertekenen.

Daarmee staat bedrijfscultuur volgens werkgevers, na de inhoudelijke werkzaamheden, op de tweede plek van belangrijkste redenen voor werknemers om bij een bedrijf te willen werken, blijkt ook uit onderzoek van Circula. Maar uit het onderzoek blijkt dat de bedrijfscultuur ook een mismatch kan zijn tussen werkgevers en werknemers.

Transparantie en eerlijkheid belangrijkste kernwaarde

Bedrijfscultuur wordt gezien als een richtlijn voor het inrichten van processen, maar vooral ook als richtlijn hoe medewerkers zich horen te gedragen en hoe zij met elkaar omgaan. De meeste bedrijven (78 procent) hebben hun bedrijfscultuur gedocumenteerd. Bij bedrijven met meer dan 50 medewerkers is dat zelfs 83 procent. Bijna de helft van de bedrijven (48 procent) evalueert zijn kernwaarden zo nu en dan om te zien of er veranderingen nodig zijn.

Transparantie en eerlijkheid is bij 6 op de 10 werkgevers de belangrijkste kernwaarde. Trots zijn op het werk dat je doet, staat met 56 procent op de tweede plaats. Een gelijke behandeling voor iedereen, ongeacht functie of achtergrond, volgt op de derde plaats met 56 procent.

Nederlandse werknemers zijn tevreden

De bedrijfscultuur binnen Nederlandse bedrijven krijgt van werknemers een ruime voldoende, namelijk een 7,5. Hoewel kleine bedrijven niet altijd hun bedrijfscultuur hebben vastgelegd, hebben zij op dit vlak een goed imago en wordt vaak gedacht dat de bedrijfscultuur hier goed is. Het onderzoek bevestigt dit, want 8 op de 10 werknemers die bij een bedrijf werkt met minder dan 50 werknemers is (meer dan) tevreden over de huidige cultuur.

Het onderzoek laat ook zien dat veel bedrijven zich niet alleen inzetten voor een sterke interne bedrijfscultuur maar ook op gebieden zoals duurzaamheid, liefdadigheid en diversiteit. Tot grote tevredenheid van veel werknemers. Van de medewerkers die graag willen dat hun werkgever oog heeft voor liefdadigheid, geeft 79 procent aan dat er binnen hun bedrijf ook aandacht aan wordt besteed. Dit geldt ook voor 80 procent van de werknemers die duurzaamheid als zeer belangrijk beschouwen, en zelfs voor 91 procent van degenen die diversiteit op de werkvloer hoog in het vaandel hebben staan.

Bedrijfscultuur ook reden voor onvrede

Dat de bedrijfscultuur een rol speelt in de motivatie om bij een bedrijf te willen (blijven) werken, blijkt ook daar waar er sprake is van een kloof tussen werkgevers en werknemers. Wanneer er sprake is van ontevredenheid onder werknemers heeft dit ook te maken met de bedrijfscultuur.

Pim Kiffen, Country Manager bij Circula, benadrukt: “Over het algemeen zijn werknemers best tevreden. Maar wanneer bedrijven niet actief bezig zijn met belangrijke thema’s zoals diversiteit, duurzaamheid en liefdadigheid, ontstaat er een kloof. De bekende uitspraak “culture eats strategy for breakfast” blijft relevant. Een bedrijfscultuur die ook aansluit bij de normen en waarden van werknemers is van essentieel belang voor het aantrekken en behouden van talent.”

Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.