Bas van de Haterd 15 augustus 2025 0 reacties Print De grootste uitdagingen voor recruitmentSteeds meer sollicitanten en krimpende budgetten, de skills gap en een markt vol ruis en prikkels. Recruitmentexpert Bas van de Haterd schetst de uitdagingen waar recruiters mee worstelen en een paar inspirerende oplossingen. Anno 2025 kent recruitment weer een paar uitdagingen die totaal anders zijn dan zeg 5 jaar geleden. We zetten er een paar op een rij. Overschot aan sollicitanten Het aantal sollicitanten neemt sterk toe. Dat wil niet zeggen dat ze allemaal even gekwalificeerd zijn, allemaal Nederlands zijn of zelfs bestaan, maar AI heeft veel kandidaten ook de mogelijkheid gegeven om massaal te solliciteren. Een uitdaging is hoe je met vaak krimpende budgetten deze toegenomen hoeveelheid sollicitanten toch een goede ervaring geeft, zeker als consumentenmerk waarbij de wel bestaande Nederlandse kandidaten toch ook potentiële klanten zijn. Lees ook: AI en onboarding: Zo zet je chatbots in voor een soepele start van nieuwe medewerkersl Rituals is op dit gebied een van de koplopers die met moderne AI-tooling het hele wervings-, maar vooral ook het selectieproces aan het herzien is. Men verwacht dit jaar 1.000.000 sollicitanten en die moet je wel allemaal een ‘Rituals-ervaring’ bieden. Skills gaps Een andere grote issue is de skills gap. Voor veel functies zijn er gewoon te weinig mensen die de specifieke skills nog hebben, zeker als het een functie is die alleen in jouw sector voorkomt. Dit is veel bij overheden het geval. Lees ook: Het cv is op z’n retour – en dat is goed nieuws. Dankzij skillsbased werving kijkt Defensie nu anders naar talent – HRMorgen.nl Daarom hebben de G4-gemeenten gezamenlijk een campagne opgezet voor de functie van beheerder. Met groot succes hebben ze, door samen op te trekken, meer aandacht weten te genereren en nieuwe mensen weten te trekken die ze het vak kunnen leren. En als je het hebt over het kunnen leren van functies gaat één van die vier, Amsterdam, nog een stapje verder. Die kijkt voor heel veel functies, met behulp van moderne AI- gedreven assessments, of kandidaten het potentieel hebben om een functie te kunnen vervullen. Ervaren medewerkers zijn er bij de meeste functies genoeg om deze mensen ‘on the job’ te trainen. Partijen als Schiphol kijken naar interne doorgroei op basis van transferable skills, waarbij ze AI gebruiken om de beste paden in kaart te brengen. Werkgevers in de elektra werken samen om te kijken welke mensen van buiten hun industrie de transferable skills hebben om ze samen te kunnen opleiden. Boven het maaiveld uitkomen De derde uitdaging is niet echt een geheel nieuwe uitdaging, maar het wordt met de dag wel lastiger. Hoe kom ik in een wereld vol met ruis, prikkels en miljoenen kanalen nog in contact met de kandidaten die ik wil bereiken? Lees ook: Bezuinig niet op recruitment-marketing: vier stappen om de juiste kandidaten te bereiken Is juist offline adverteren weer een optie, of moet dat misschien omnichannel? Hoe belangrijk is creatie tegenover de media? En hoe kan je met AI die media optimaliseren? Allemaal vragen die nu meer dan ooit leven. En de antwoorden op al deze uitdagingen komen op Digitaal-Werven, 7 oktober 2025 in Amersfoort. Op dit event presenteren we de cases van o.a. Rituals, Gemeente Amsterdam en de G4 gemeenten, Decathlon en Holland Casino over de inzet van AI voor advertising en zijn er talkshows over onder andere transferable skills en skills based hiring, creatie versus media-inzet en nog veel meer. Bekijk hier het programma en schrijf je in. AI, recruitment, skills Print Over de auteur Over Bas van de Haterd Bekijk alle berichten van Bas van de Haterd