Redactie HRMorgen 24 december 2024 3 reacties Print 30 procent van de HR-managers schaamt zich voor het bestaan van ‘bullshitbanen’ in organisatieVolgens 64 procent van de HR-managers kunnen er binnen hun organisatie met gemak banen geschrapt worden zonder dat dit impact heeft op de dienstverlening. Dit zijn zogeheten ‘bullshitbanen’. Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder ruim 500 HR-managers.‘Bullshitbanen’ zijn banen die door werknemers als nutteloos of zinloos worden ervaren, omdat ze geen echte bijdrage leveren aan de maatschappij. Denk aan onnodige administratieve of managementposities.Pro Contact deed onderzoek naar de relevantie van banen onder ruim 500 HR-managers. Dertig procent van de respondenten geeft daarin aan dat zij zich weleens schamen omdat er binnen hun organisatie dit soort banen bestaan. Daarnaast wordt een kwart van de HR-managers (25 procent) gedwongen om banen in stand te houden die ze liever zien verdwijnen.Curriculum vitae: houden of schrappen?Naast de meningen van HR-managers over de bestaande banen, vroegen de onderzoekers hun ook wat zij vinden van het curriculum vitae. De meerderheid (53 procent) is van mening dat echt talent pas wordt ontdekt wanneer cv’s met een korrel zout worden bekeken. Bijna een kwart (23 procent) vindt een foto meesturen bij het cv ook onnodig en ziet dit liever verdwijnen, zodat wordt voorkomen dat uiterlijk een rol speelt.Hetzelfde geldt voor onderdelen op het cv zoals werkervaring die niet relevant is voor de functie (23 procent), nationaliteit of etniciteit om vooroordelen te verminderen (19 procent) en werkervaring ouder dan tien jaar (18 procent). Een op de drie (32 procent) wil liever dat er geen onderdelen van het cv verdwijnen en een schamele drie procent ziet het cv het liefst helemaal verdwijnen.‘Organisaties bewijzen zichzelf een grotere dienst door deze banen te schrappen’Noud Baijens, oprichter en eigenaar van Pro Contact: “Eerder dit jaar hebben we onderzoek gedaan naar de bullshitbaan onder werkgevers. Hieruit bleek dat 65 procent vindt dat talent hieraan wordt verspild. Nu wilden we peilen in hoeverre banen in stand worden gehouden, die zonder enige impact op de dienstverlening geschrapt kunnen worden.”“Uit de resultaten kunnen we concluderen dat organisaties bestaande banen weleens goed onder de loep mogen nemen. Waarom banen in stand houden die nutteloos voor je bedrijfsvoering zijn, terwijl er ondertussen sectoren zijn die ze keihard nodig hebben. Organisaties bewijzen zichzelf een grotere dienst door deze banen te schrappen en talent in te zetten daar waar het écht verschil maakt, zowel binnen de organisatie als sectoren die schreeuwen om capaciteit.” arbeidsproductiviteit, bedrijfsvoering, bullshitbanen, onderzoek, werving Print Over de auteur Over Redactie HRMorgen Bekijk alle berichten van Redactie HRMorgen
Ik lees: “‘Bullshitbanen’ zijn banen die door werknemers als nutteloos of zinloos worden ervaren”. Werknemers kunnen hun werk leuk/of niet vinden; maar bepalen ze echt wat nuttig is ‘voor je bedrijfsvoering’? Denk het niet. Het argument van de “onderzoekers” snijdt geen hout, zonder extra verdieping. En als Hr-managers mee huilen rond dit pobleem, moeten ze er iets aan doen!Beantwoorden
RE: Dit blijkt uit onderzoek van Pro Contact onder ruim 500 HR-managers. >>> Welk land, welke branches, etc?Beantwoorden
Artikel hierboven toont een geweldige drogreden. Sinds wanneer bepalen werknemers wat de bijdragen zijn van hun werk aan ‘de maatschappij? Bovendien toont het onderzoek een ‘klassieke’ HRM-benadering: Enerzijds ‘zielige’ werknemers, die hun werk als nutteloos of zinloos ervaren, omdat ze geen echte bijdrage leveren aan de maatschappij. Anderzijds HR-managers die de [verondersteld juiste] visie van werknemers versterken, door haar aan onderzoekers door te geven. Dat blijkt [zie artikel] “uit onderzoek van Pro Contact onder ruim 500 HR-managers”. ‘Klassiek HRM’ is de volgende visie: het is allemaal de schuld van managers, die het belang van mensen negeren, en HRM visies niet begrijpen. Kortom: wij wassen, als HRM, onze handen in onschuld en gaan gewoon door irrelevant binnen organisaties te zijn.Beantwoorden
10-01-2025Penvrienden over arbeidsproductiviteit: Leiderschap in 2025 vraagt daadkracht tonen en regels opscho...