"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Wat jij als werkgever moet weten over conscious quitting

Conscious quitting houdt in dat medewerkers bewust hun baan opzeggen, omdat de organisatie niet past bij hun waarden en normen. In de podcast HRMorgen vertelt HR-businesspartner Ilona Raats-Gravemaker (HeadFirst Group) hoe jij kunt zorgen dat jouw medewerkers wel blijven, omdat ze trots zijn op de organisatie.

Steeds meer medewerkers zeggen bewust hun baan op omdat ze vinden dat hun werkgever niet genoeg doet voor de maatschappij of het klimaat. “Mensen vinden het tegenwoordig belangrijk om ook via hun werk bij te dragen aan een betere wereld”, vertelt Ilona Raats-Gravemaker, HR-businesspartner bij HeadFirst Group. “Als een organisatie geen heldere missie heeft of niet aansluit bij hun persoonlijke normen of waarden, is dat een reden om op zoek te gaan naar ander werk.”

Dit fenomeen heet ‘conscious quitting’. Raats-Gravemaker is te gast in de podcast HRMorgen om te vertellen waarom werkgevers nu echt aan de slag moeten met dit thema.

Niet alleen jongeren

“Veel organisaties hebben hiermee te maken, maar lang niet iedereen neemt maatregelen”, vertelt ze. “Medewerkers durven er ook over te praten, bijvoorbeeld op social media. Dat versterkt de trend. Het is dus goed om je hier als werkgever bewust van te zijn en manieren te vinden om conscious quitting terug te dringen.”

Vooral jongeren vinden het belangrijk om bij te dragen aan een betere wereld. Uit recent onderzoek van leiderschapstrainer De Baak blijkt dat meer dan de helft van de werknemers onder de 35 jaar ‘morele stress’ heeft. Dat heeft ook invloed op hun baankeuze. Maar liefst 61 procent overweegt zijn baan op te zeggen als de werkgever geen visie op maatschappelijke thema’s heeft of als die visie anders is dan die van de werknemer zelf.

En niet alleen jongeren denken na over de normen en waarden van hun werkgever, vertelt ze. “Het is waar dat jongeren de trend hebben gezet. Maar ook millennials en oudere werknemers willen steeds vaker liever werken voor maatschappelijk verantwoorde organisaties. Medewerkers die bijna met pensioen gaan, willen iets terugdoen voor de wereld. Zij leren van generatie Z dat ze daar ook tijdens hun werk een rol in kunnen spelen.”

Niet alleen voor goede doelen

Hoe kun je als werkgever zorgen dat medewerkers trots zijn op jouw organisatie? Volgens Raats-Gravemaker hoef je geen goededoelenorganisatie te zijn om aantrekkelijk te blijven. Het gaat er volgens haar vooral om dat je bewust nadenkt over de invloed van jouw organisatie op mens en milieu.

“In de missie en visie van HeadFirst Group staat bijvoorbeeld het creëren van een gelijkwaardige en transparante arbeidsmarkt centraal”, vertelt ze. “Verder denken we na over manieren om milieubewust te ondernemen. Zo hebben we een energieneutraal pand en gebruikt onze cateraar groente en fruit uit de tuinen op ons bedrijventerrein. Het zijn allemaal kleine initiatieven die samen een groot verschil maken. Het leidt ertoe dat onze medewerkers met trots over hun werkgever kunnen vertellen op een verjaardag.”

Kracht van herhaling

Het is bovendien belangrijk om de initiatieven duidelijk uit te dragen. “De kracht zit in de herhaling”, zegt ze. “Laat op verschillende manieren zien wat je doet. Wij hebben al een Ecovadis Gold certificering en zijn daarnaast bezig om een B Corp-certificering te halen. Tijdens kwartaalmeetings delen we onze vooruitgang, uitdagingen voor mens en milieu.”

HeadFirst Group houdt ook meerdere keren per jaar medewerkersonderzoeken. “We delen de uitkomsten en gaan ook echt aan de slag om zaken te verbeteren. Dat doen we samen met onze werknemers. Het doel is zorgen dat iedereen trots kan zijn op de organisatie.”

Wil je meer weten? Luister hier de hele podcast.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *