Anouschka Vreugdenhil 24 september 2024 0 reacties Print Gallup: wereldwijde werknemersbetrokkenheid stagneertNa meerdere jaren van gestage groei, is de wereldwijde betrokkenheid van werknemers (employee engagement) het afgelopen jaar gestagneerd. Het percentage werknemers dat betrokken is, ligt op 23 procent. Dit blijkt uit het State of the Global Workplace 2024-rapport van Gallup.Employee engagement is de betrokkenheid en het enthousiasme van werknemers voor hun werk en werkplek. Het afgelopen jaar blijkt amper een kwart van de werknemers wereldwijd betrokken te zijn bij hun werk. De arbeidsmarkt in Europa is er wat dat betreft nog slechter aan toe. Van alle onderzochte regio’s staat Europa onderaan met een betrokkenheidspercentage van 13 procent. Het percentage werknemers dat in Nederland highly engaged is, ligt op 14 procent. Dit blijkt uit het State of the Global Workplace 2024-rapport van Gallup.Week van het werkgeluk: 23 tot 27 september 2024De week van 23 tot 27 september is de (internationale) Week van het werkgeluk. Over dat thema verschenen op HRMorgen ook nog de volgende artikelen:‘Werkgeluk is geen soft gedoe. Het is een skill en iedereen kan het leren’‘Kijk verder dan werkgeluk alleen’ADP: Nederlandse werknemers meest tevredenWil je ook weten hoe het zit met het werkgeluk van jouw medewerkers? Op 26 september van 10.00-11.00 organiseert Crowe Foederer het webinar Medewerkerstevredenheidsonderzoek: breng het werkgeluk van je medewerkers in kaart.Wereldwijd is 62 procent van de werknemers niet betrokken en 15 procent sterk niet betrokken. Voor Europa liggen deze percentages respectievelijk op 72 procent en 16 procent. Wereldwijd heeft 52 procent van de werknemers het voornemen om te vertrekken bij hun werkgever, terwijl dit in Europa om 32 procent gaat. Lees ook: Bijna de helft van de medewerkers wil binnen een jaar een andere baan zoekenGallup doet al 25 jaar onderzoek naar employee engagement. Zij meten betrokkenheid via een samenstelling van 12 factoren, waaronder rolduidelijkheid, beschikbaarheid van middelen, erkenning voor goed werk, ontwikkeling op het werk, het tellen van meningen, verbinding met een missie of doel, relaties met collega’s en voortgang van het werk. Employee engagement en bedrijfsprestatiesHet is dus niet best gesteld met de employee engagement, de meeste werknemers zijn niet betrokken. Maar waarom is dit belangrijk? Employee engagement beïnvloedt de bedrijfsprestaties. Bedrijven met een hoge medewerkersbetrokkenheid behalen een hogere winst. In het meest recente onderzoek van Gallup behaalden bedrijven met het hoogste employee engagement 23 procent hogere winst dan de bedrijven onderaan de lijst. Dit kwam mede doordat zij ook te maken hebben met minder verzuim, minder verloop, minder krimp, minder incidenten en hogere productiviteit. Dit verband tussen betrokkenheid en prestaties is nog sterker in periodes van maatschappelijke instabiliteit, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van een recessie of tijdens de coronapandemie. Organisaties met een zeer betrokken cultuur zijn veerkrachtiger.Daarnaast stimuleert hoge betrokkenheid de retentie. Medewerkers die actief betrokken zijn, zijn minder geneigd om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Teams met een lage betrokkenheid hebben doorgaans te maken met een verloop dat 18 procent tot 43 procent hoger ligt dan teams met een hoge betrokkenheid.Kwaliteit van het management belangrijke factorEen belangrijke factor in employee engagement is de kwaliteit van het management. Uit het onderzoek van Gallup blijkt dat er tussen teams binnen een organisatie een groot verschil kan zijn tussen de betrokkenheid. 70 procent van de variatie in teambetrokkenheid wordt verklaard door de kwaliteit van het management.Lees ook: Goed werkgeverschap en leiderschap: kostenpost of investering?Zo heeft het management ook grote invloed op de ervaren stress onder werknemers. Stress wordt niet alleen veroorzaakt door werk, maar heeft wel een sterke samenhang met de betrokkenheid van werknemers. Zo laat het onderzoek van Gallup zien dat 54 procent van de niet-betrokken medewerkers stress ervaren, ten opzichte van 34 procent onder medewerkers die wél betrokken zijn.Daarnaast is het 60 procent meer waarschijnlijk dat werknemers veel stress ervaren als er sprake is van slecht management, dan bij goed management. Sterker nog, last hebben van veel stress werd bijna 30 procent vaker gerapporteerd door werknemers die werken onder slecht management dan door werkloze personen.Aanpak van stress vaak niet effectiefLeiders weten dat stress op de werkplek een probleem is, maar de aanpak is lang niet altijd effectief. Vaak wordt gegrepen naar welzijnsapps of stressmanagement trainingen. Maar uit onderzoek van de Universiteit van Oxford blijkt dat er weinig bewijs is ter ondersteuning van de voordelen van deze interventies. Dit is logisch als je bedenkt dat het probleem zich op de werkvloer afspeelt. Als je bijvoorbeeld niet de juiste apparatuur of materialen hebt om je werk effectief te kunnen doen, wordt dat probleem niet opgelost met yoga of meditatie. Het probleem vereist actie van het management. De manier waarop mensen op organisatieniveau worden aangestuurd moet aangepast worden. Engagement verbeterenHet is aan te raden om met employee engagement aan de slag te gaan. Voordat je zinvolle acties kunt implementeren om de betrokkenheid van werknemers te verbeteren, is de eerste stap om te gaan meten. Hoger employee engagement zorgt immers voor lager verzuim, minder verloop en betere bedrijfsresultaten.Wim Davidse, hoofdredacteur HRMorgen: “Employee engagement is van groot belang, en al helemaal op een krappe arbeidsmarkt en met mensen met sterk ontwikkelde verlanglijstjes en overvolle levens. In deze turbulente tijden is aanstekelijk werkgeverschap dus misschien wel dé kerncompetentie van elke futureproof organisatie. Het Gallup-onderzoek maakt duidelijk dat we dan nog veel stappen hebben te zetten. Een schitterende uitdaging voor HR!” betrokkenheid, employee experience, Gallup, onderzoek, werkgeluk Print Over de auteur Over Anouschka Vreugdenhil Bekijk alle berichten van Anouschka Vreugdenhil