Anouschka Vreugdenhil 16 december 2025 0 reacties Print Hoe gebruik je HRtech benchmarks bij de keuze voor je tech?Hoe vind je als HR-professional de weg in het snel veranderende landschap van HR-technologie-aanbieders? Hoe weet je wat er op de markt is, en hoe scheid je het kaf van het koren? Deze drie grote benchmark-onderzoeken kunnen je daarbij helpen. Op het gebied van HR-technologie is er ontzettend veel aanbod. Maar hoe weet je nu hoe al deze partijen en applicaties zich tot elkaar verhouden? Er zijn verschillende partijen die daar onderzoek naar doen. We bespreken drie grote benchmark-onderzoeken op het gebied van HR-technologie. De Magic Quadrant van Gartner Allereerst is Gartner een grote partij die hier al lange tijd veel in doet. “Het is eigenlijk de bekendste naam als het om dit soort onderzoeken gaat”, zegt HRtech-expert Mark van Assema. Gartner heeft de Magic Quadrant, waarbij ze kijken naar de concurrentiepositie van technologieaanbieders in snelgroeiende markten. Gartner onderzoekt allerlei verschillende soorten technologieën. Voor HR zijn er twee relevante ‘kwadranten’, namelijk voor de HCM suites en de talent acquisition suites. “Gartner is heel Amerikaans en een ‘global’ partij. In de kwadranten staan alleen de echt grote softwarepartijen,” zegt Van Assema. “Als je als bedrijf alleen in Nederland opereert, zijn deze partijen meestal te groot. Maar de grote corporates die internationaal opereren, kijken standaard altijd eerst naar Gartner.” De PEAK Matrix van de Everest Group Een andere partij is Everest Group; ook zij zijn Amerikaans. Zij hebben hun PEAK Matrix. In dit raamwerk worden aanbieders vergeleken op het gebied van marktsucces en leveringscapaciteit. Everest Group kijkt onder meer naar de omzet, het aantal klanten, de jaarlijkse groei, de schaal van de activiteiten, de scope en de klanttevredenheid. Ook bij Everest kijken ze naar meer IT-domeinen dan alleen HR, maar er zijn wel meer relevante HR-matrices dan bij Gartner. “Zij zijn specifieker dan Gartner”, vertelt Van Assema. “Ze maken bijvoorbeeld een goede PEAK Matrix over VMS-systemen en een matrix voor payroll, voor rewards and recognition, people analytics, etc.” Onderzoeksrapporten goed, maar commercieel Het lastige aan de onderzoeken van deze partijen is dat ze volgens Van Assema beide erg commercieel zijn. Partijen moeten betalen om in het onderzoek opgenomen te worden. “Er zijn bepaalde partijen die weigeren om daarvoor te betalen en die staan er dus niet in. Terwijl ze wel heel belangrijk zijn.” Dat maakt dat het rapport niet helemaal compleet is. Bovendien moet je ook veel geld betalen om het onderzoeksrapport te ontvangen, waardoor het niet voor iedereen toegankelijk is. Kwalitatief zijn de onderzoeken wel goed, zegt Van Assema, maar wel erg Amerikaans. Lees ook: Zo overwin je de weerstand van medewerkers tegen nieuwe HR-technologieën Grids van Europees onderzoeksbureau Fosway De derde partij op dit gebied is het Europese onderzoeksbureau Fosway. Zij publiceren nu vijf 9-Grids, voor diverse soorten systemen. In tegenstelling tot bij de andere bureaus ligt bij Fosway de focus alleen op HR-systemen. Zo is er een 9-Grid voor Digital Learning (om e-learning mee te maken), voor Learning Systems (learning & development), voor Talent Acquisition (recruitment), voor Talent & People Success (talentmanagement) en voor Cloud HR (administratieve HR-systemen/ core HR). Zij doen dus geen onderzoek naar VMS-systemen, wat Everest Group wel doet. De Fosway 9-Grid is een vijfdimensionaal model, waarbij men kijkt naar verschillende criteria: de kwaliteit (performance) van de tool, het potentieel (potential), de aanwezigheid op de Europese markt (presence), de kosten voor aanschaf en gebruik (TCO) en de ontwikkelrichting in termen van prestaties en potentieel (future trajectory). Alle voor Europa relevante spelers staan erin. Van Assema: “Voor zover ik weet hoeven de partijen daar niet voor te betalen. Dat maakt het onafhankelijker dan die van de andere twee spelers. Want alle belangrijke partijen waarvan Fosway vindt dat die erin moeten staan, die staan erin. Daarnaast worden de grids jaarlijks bijgewerkt en zijn de rapporten, na inloggen, gratis te downloaden. Ze gaan minder diep dan de betaalde varianten van Gartner en Everest, maar geven wel voldoende beeld welke partijen uit de grid voor jou interessant kunnen zijn en een vervolgonderzoek waard zijn. ” Lees ook: De belofte en de valkuil van technologie in HR: waar moet je op letten? Relevantie voor Nederland Alle spelers die binnen Europa relevant zijn, worden opgenomen in de 9-Grids van Fosway. Maar dat betekent niet dat ook alle spelers relevant zijn voor organisaties in Nederland. Er zijn bijvoorbeeld aanbieders die zich geheel richten op Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, al dan niet in de Duitse taal. Die partijen zijn voor Nederland of België niet interessant. Dat betekent dat het rapport niet een-op-een van toepassing is voor Nederland. De partijen die voor Nederland relevant zijn, zijn wel terug te vinden in de HRTech Arena. In deze Arena wordt nog meer onderscheid gemaakt naar verschillende domeinen, namelijk: HR Analytics Declaraties ATS Salarissen Learning & Development Prestatiemanagement Assessment & Matching Engagement Strategische personeelsplanning Teamwork Recruitment Employer branding Recruitment flex Onboarding en offboarding Arbeidsvoorwaarden HR Administratie Dagplanning Hoe te gebruiken? Wanneer je als HR-professional gaat starten met marktonderzoek voor nieuwe tools, kun je volgens Van Assema heel goed een combinatie maken van de Fosway-rapporten en de HRTech Arena. “De Fosway-rapporten zijn een heel goed startpunt. Je kunt daarna vanuit HRTech Arena aanvinken welke partijen uit het Fosway-rapport ook in de arena staan. Op die manier kom je tot een lijstje met relevante partijen voor jouw organisatie, die het al dan niet goed doen. Of welke duur of goedkoper zijn in het gebruik. Of wanneer je een tool hebt en je je afvraagt of dat nog wel de juiste tool is, kun je in de 9-grid kijken waar jouw leverancier nu te vinden is.” De rapporten van Fosway zijn wel vrij ‘hoog over’, zegt Van Assema. “Je moet niet verwachten dat je met zo’n rapport een compleet overzicht hebt van alle functionaliteiten die in een tool zitten. Het is dus niet zo dat je met zo’n rapport gelijk klaar bent om een RFP-proces te starten en een partij te selecteren. Daar zul je zelf nog een hoop werk aan moeten doen. Maar voor je oriëntatie is het een goed instrument.” Technologie binnen niches Wanneer je echter op zoek bent naar technologie binnen een bepaalde niche, zul je minder aan de 9-Grid van Fosway hebben. Rocco Agterberg is als HR-professional gespecialiseerd in planning- en roosterapplicaties. Planning en roostering is een heel specialistisch onderdeel binnen het HRtech-domein, vertelt hij. “Een niche binnen HR.” Hij maakt dan ook geen gebruik van internationale onderzoeken als die van Fosway. Agterberg: “Er was geen visualisatie beschikbaar van de meestgebruikte planning- en roosterapplicaties in Nederland. Die hebben we toen zelf ontwikkeld, de Planbizz Arena, zusje van HRtech Arena. De markt gebruikt – binnen deze specifieke niche – deze arena voor hun eigen research.” Kortom, benchmarkonderzoeken kunnen een startpunt zijn in de zoektocht naar nieuwe HR-applicaties. Omdat de onderzoeken internationaal georiënteerd zijn, zijn zij echter nooit een-op-een bruikbaar voor de Nederlandse markt. Voor een HR-professional op zoek naar nieuwe HR-tech blijft er dus nog flink wat werk aan de winkel. digitalisering, HRTech, onderzoek, software Print Over de auteur Over Anouschka Vreugdenhil Bekijk alle berichten van Anouschka Vreugdenhil