"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Dit zijn 5 toekomstige AI-toepassingen voor mensgerichte planningen

Volgens Dyflexis zorgen slechte roosters voor uitval, conflicten en frustratie op de werkvloer. Het bedrijf ziet risico’s voor organisaties als personeelsplanning niet menselijker en slimmer ingericht wordt. Het bedrijf presenteert vijf mogelijke AI-toepassingen die in de nabije toekomst kunnen helpen om burn-outs, verloop en inefficiënties te voorkomen.

De druk op het welzijn van de beroepsbevolking is hoog: volgens een recent onderzoek van TNO kampt 19% van de Nederlandse werknemers met burn-outklachten, tegen 13% in 2015. AI kan de komende jaren helpen om het tij te keren. Slimme workforce management systemen helpen bijvoorbeeld met het maken van keuzes die goed zijn voor mensen én voor de organisatie.

Dyflexis is een Workforce Management Systeem, dit is een softwaresysteem voor personeelsplanning en urenregistratie. Deze 5 ontwikkelingen maken volgens Dyflexis duidelijk hoe AI in de nabije toekomst in staat is efficiënt te plannen, met een mensgerichte insteek: 

Diensten afgestemd op bioritme en mentale fitheid

Met AI-gebaseerde inzichten uit wearables, ofwel draagbare technologie, wordt het mogelijk om te herkennen wanneer iemand minder scherp is. Bijvoorbeeld ‘s nachts of na een zware reeks diensten. Het planningssysteem kan dit verwerken in toekomstige roosters, zonder handmatige tussenkomst.

Zo ontstaat een goede balans tussen inzetbaarheid en herstelvermogen. Een medewerker die ‘s avonds piekt, krijgt bijvoorbeeld vaker late diensten. Iemand die overbelast dreigt te raken, wordt beschermd met meer rust. Dit zou kunnen helpen burn-outs te voorkomen en alertheid en veiligheid op de werkvloer te verhogen.

Teamdynamiek voorspellen en conflicten voorkomen

Niet iedereen werkt goed samen, en dat hoeft ook niet. Maar personeelsplanning die blind is voor spanningen binnen teams, kan uiteindelijk leiden tot frictie, dalende prestaties en een hoger verloop. AI leert van roosterhistorie, historische data, feedback en performance-pieken welke combinaties wel of niet werken.

Op basis daarvan zou het systeem moeten sturen op goede samenwerking. Bijvoorbeeld door teams samen te stellen met mensen die een goede chemie hebben, of elkaar goed aanvullen qua vaardigheden. Preventieve conflictdetectie maakt van personeelsplanning een sociaal stuurinstrument.

Werkdruk simuleren voordat het escaleert

AI kan verschillende scenario’s doorrekenen: van maximale bezetting tot rust- en hersteltijd. Managers krijgen zo inzicht in de impact van een planning op kosten, prestaties én welzijn, en kunnen daar proactief op sturen.

In plaats van achteraf te evalueren, kun je vooraf al verkennen wat er gebeurt bij bepaalde keuzes. Hoe pakt extra flexibiliteit uit voor de klanttevredenheid? En wat betekent een rustiger rooster voor het verzuim? De simulaties maken die effecten inzichtelijk voordat de keuzes gemaakt worden. Geen weken wachten op een evaluatie, maar sturen in het moment. AI kan zo helpen om in real time inzichten te geven. 

Planningen die echt passen bij mensen

Standaardroosters hebben lang goed gewerkt, maar sluiten niet altijd meer aan bij de voorkeuren, thuissituatie en belastbaarheid van individuele medewerkers. Zo zorgt de één op dinsdag voor kinderen en de ander draait liever geen vroege diensten na een weekend met nachtdiensten. AI zou kunnen helpen om meer rekening te houden met de individuele voorkeuren in de planning. 

Door automatisch data te verzamelen over beschikbaarheid, voorkeuren, werkverleden, competenties en zelfs gezondheidskenmerken (zoals hersteltijd na nachtdiensten), kan het systeem suggesties doen die zowel mensgericht als bedrijfseconomisch slim zijn.

Denk aan roosters die aansluiten op iemands energiepatroon, privé-verplichtingen of zelfs opleidingswensen, zonder dat planners alle variabelen handmatig hoeven te combineren. Zo kan er meer rekeningen worden gehouden met voorkeuren van medewerkers, wat volgens Dyflexis kan bijdragen aan tevredenheid en inzetbaarheid.

Talent herkennen voordat het opvalt

AI kan meer dan alleen bestaande vaardigheden koppelen aan diensten. De technologie kan ook patronen leren te herkennen die wijzen op potentieel. Denk aan een medewerker in het magazijn die snel nieuwe systemen oppikt en rustig blijft onder druk. Op basis van zulke signalen kan AI voorspellen of iemand geschikt is voor bijvoorbeeld een klantgerichte rol of een kwaliteitscontrolefunctie.

In plaats van mensen in hun huidige functie te houden, kan AI helpen bij het zien van doorgroeikansen. Daardoor kunnen medewerkers zich mogelijk ontwikkelen, zonder dat er direct langdurige omscholing nodig is. Op deze manier kan personeelsplanning ook een rol spelen in het signaleren van ontwikkelmogelijkheden.

Bastiaan Schoonhoven, CCO en CMO bij Dyflexis stelt dat AI het verschil zou kunnen gaan maken: “Slimme, mensgerichte planningen zijn straks net zo belangrijk voor het imago van een bedrijf als salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Juist omdat medewerkers steeds meer waarde hechten aan balans, voorspelbaarheid en erkenning, wordt planning een doorslaggevende factor in de keuze voor een werkgever.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *