HeadFirst Group 2 juni 2025 0 reacties Print HeadFirst Group: recruitment uitbesteden hoeft helemaal niet duurder te zijn dan zelf doenRecruitment uitbesteden klinkt duur, maar is volgens HeadFirst Group vaak juist slimmer, sneller en voordeliger. Het recruitmentplatform zet de kosten en baten van Recruitment Process Outsourcing (RPO) op een rij. Elke dag dat een vacature openstaat, kost geld. Wanneer het recruitmentproces niet soepel loopt, stapelen de consequenties (zoals omzetverlies) zich op. Recruitment uitbesteden klinkt misschien als een dure oplossing, maar kan volgens HeadFirst Group juist een strategische investering zijn. Zeker wanneer je meer dan tien vacatures per jaar te vervullen hebt. Recruitment Process Outsourcing (RPO) betekent dat een organisatie het recruitmentproces (deels) uit handen geeft. Concreet houdt dat in dat een team van externe recruiters (of één recruiter) onderdeel wordt van je organisatie en de vacatures op zich neemt. Daarbij horen ook de hulpmiddelen zoals software om sollicitaties te beheren (ATS-systemen), kanalen om kandidaten te vinden (LinkedIn seats), rapportages én strategisch advies (denk aan: referral-regelingen). Alles wat nodig is om van recruitment een succes te maken. Wat kost het uitbesteden van recruitment? De kosten van een RPO zijn afhankelijk van de hoeveelheid vacatures, de duur en de mate van uitbesteding. In de praktijk werken veel MKB-klanten met een RPO-constructie op projectbasis. Denk aan een maandbedrag tussen de €6.000 en €8.000, afhankelijk van het aantal vacatures, locaties en complexiteit van het profiel. Vaak wordt dit maandbedrag gecombineerd met een fee per plaatsing. Deze fee hangt af van de complexiteit van het profiel. Het grote voordeel van dit model is dat de kosten alleen hoger worden wanneer recruitment succesvol is. Geen plaatsingen? Dan betaal je ook minder. Wel zo eerlijk. Lees ook: Bezuinig niet op recruitment-marketing: vier stappen om de juiste kandidaten te bereiken Wat kost het niet uitbesteden van recruitment? De (onzichtbare) kosten van stilzitten In deze optie is er geen of te weinig aandacht voor recruitment. Er is bijvoorbeeld één werknemer die de sollicitaties oppakt, maar die hierin niet voldoende succesvol is. Hierdoor worden de vacatures niet (juist) ingevuld, wat kosten met zich meebrengt voor het niet kunnen groeien als business. De productie neemt af en daarmee de omzet van het bedrijf. Werving & selectie Bij werving & selectie betaal je gemiddeld rond de 20 tot 30 procent van het bruto jaarsalaris van de kandidaat voor één plaatsing. Voor een functie van €50.000 per jaar betaal je dus al snel €10.000 tot €12.500 per plaatsing. Heb je meerdere vacatures? Dan lopen de kosten snel op. Zelf werven (inhouse recruitment) Zelf doen lijkt goedkoper, maar een recruiter in loondienst kost al snel €50.000 tot €70.000 per jaar. Tools en licenties voor ATS-systemen en hiring platforms kosten €5.000 tot €10.000 per jaar. Daarbij komen nog optionele verborgen kosten zoals inefficiëntie, mis-hires, lange doorlooptijd en tijdverlies voor managers en het opleiden van recruiters, van ongeveer €1.500. Lees ook: Experts: arbeidsmarkt onder hoogspanning, tijd voor verandering! Kijk en vergelijk Het verschil wordt duidelijk via een bestaand rekenvoorbeeld voor een IT-consultancy bureau dat minimaal twee hires per maand wil realiseren. RPO: Via Recruitment Process Outsourcing krijgt het bureau een recruiter voor 40 uur per week tot zijn beschikking. Het betaalt een maandbedrag van €7.500 plus een fee van €1.500 per hire. De totale kosten per maand voor twee hires zijn €10.500. Interim recruiter: Het bureau huurt voor 40 uur per week een interim recruiter in met een tarief van 80 euro per uur. Dat kost €13.000 per maand. De totale kosten per maand voor twee hires zijn dan €13.000. Werving & selectie: Het bureau huurt een recruiter in voor een specifieke vacature voor een fee van €12.500 per hire. De totale kosten per maand voor twee hires zijn €25.000. Met een RPO-model betaalt het bureau dus het minst. Dat is het geval bij twee hires, maar de kosten per aangenomen persoon worden zelfs nog lager bij een hoger aantal hires. RPO zorgt bovendien voor meer flexibiliteit. Dat maakt het voor veel MKB-bedrijven een efficiënte én voorspelbare keuze. Voordelen van RPO Is recruitment topprioriteit voor het draaien van de business én heb je minimaal tien vacatures per jaar? Dan kan RPO al de meest kostenefficiënte én succesvolste oplossing zijn. Naast lage kosten profiteer je meteen van de andere voordelen die RPO biedt: Schaalbaarheid: Je betaalt alleen voor wat je nodig hebt. Heb je meer of minder vacatures? Dan kan de recruitmentcapaciteit op- en afgeschaald worden. Snelheid: Door de ervaring van de recruiter en de toegankelijkheid naar een ATS-systeem en wervingskanalen kunnen er snel kandidaten geworven worden. Kwaliteit: De recruiter wordt onderdeel van de organisatie én heeft toegang tot een ervaren RPO-team. Hierdoor is de kwaliteit van recruitment en kandidaten hoog. Transparantie: Geen verrassingen. Je betaalt meer bij succes en minder bij geen succes. Wel zo eerlijk. Strategisch voordeel: Je krijgt niet alleen mensen, maar ook procesverbetering, data en advies. HeadFirst Group, recruitment Print Over de auteur Over HeadFirst Group Connecting people: met ons high tech platform en bewezen sourcing services. Bekijk alle berichten van HeadFirst Group
26-05-2025Ton Sluiter (HeadFirst Group): ‘Dankzij Total Talent Management praten we niet over krapte, maar o...