"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Leiderschapscoaching met AI: niet meer voorbehouden aan de elite

Technologiebedrijf EZRA (onderdeel van Adecco Group) maakt coaching toegankelijk voor alle medewerkers in een organisatie. Via de app komen zij in contact met erkende coaches uit de hele wereld. Onlangs kwam daar individuele training via een AI-coach bij. Accountdirector EMEA Sara Verhof vertelt hoe dat werkt.

Van de junior-medewerker tot de ceo: iedere medewerker heeft baat bij persoonlijke leiderschapscoaching. “Maar coaching kost tijd en geld, dus het is meestal voorbehouden aan het management”, zegt Sara Verhof. “Met onze startup EZRA willen we dat veranderen. Ons doel is leiderschapscoaching beschikbaar maken voor elke medewerker in de organisatie. Onze coaching is digitaal, op maat gemaakt en altijd beschikbaar. We gebruiken ook steeds vaker kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI) om de gebruikerservaring voor zowel klanten als deelnemers te optimaliseren.”

Digitale coaching voor iedereen

Verhof is sinds kort accountdirector EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) van de Britse startups. EZRA is onderdeel van Adecco Group. Het maakt virtuele coaching beschikbaar en geschikt voor medewerkers van alle niveaus, niet slechts ‘de elite’. “Coaching moet toegankelijk en eenvoudig zijn”, vertelt Verhof. “Je opent de app, vindt een coach, kiest een geschikt tijdstip en je gaat aan de slag. Bovendien kun je met EZRA ieder moment van de dag coaching krijgen van de virtuele chatbox EZRA Edge.”

EZRA speelt in op meerdere ontwikkelingen op de arbeidsmarkt: de krapte, de behoefte aan bijscholing en de snelle ontwikkeling van technologie. De app maakt het mogelijk om mensen sneller bij te scholen, waar en wanneer ze dat willen. Medewerkers van alle niveaus kunnen bijvoorbeeld training krijgen in transformatie- en verandermanagement.

“Ook maken we coaching en training meetbaar”, vertelt ze. “We helpen HR op die manier om dit soort initiatieven te linken aan bedrijfsdoelstellingen. Je kunt bijvoorbeeld ook analyses en vergelijkingen maken tussen landen of afdelingen.”

Virtuele toegang tot echte coaches

EZRA gebruikt nieuwe technologie op meerdere manieren. Ten eerste is het een applicatie waarmee al je medewerkers assessments kunnen doen en inzicht krijgen in mogelijke coachingstrajecten en trainingen. Via die app krijgen ze eenvoudig toegang tot erkende coaches wereldwijd. Zij kunnen de werknemers helpen met hun doelen, plannen en uitdagingen.

Verhof: “Omdat we onderdeel zijn van de Lee Hecht Harrison-familie en Adecco Group, kunnen we gebruikmaken van tientallen jaren ervaring op het gebied van leiderschap in 66 landen. Het is één app, maar het is geen standaardcoachingspakket. Een EZRA-coach kijkt echt naar jou als persoon, je plek in de organisatie en je doelen. De coaches helpen je jouw persoonlijke uitdagingen en obstakels te overwinnen.”

De coaches van EZRA hebben veel ervaring en certificeringen, zoals Associate Certified Coach en International Coaching Federation. “Je kunt kiezen uit professionals van over de hele wereld”, vertelt Verhof. “Dat is ook handig als je bijvoorbeeld zaken wilt leren doen met klanten uit de Verenigde Staten of China.”

Combinatie van mens en robot

De nieuwste innovatie is coaching met een virtuele AI-coach. “De AI is geen bot, maar een digitale getrainde coach”, zegt Verhof. “Deze AI heet CAI.”

CAI is altijd beschikbaar. Je kunt er vragen aan stellen en zelfs situaties oefenen. Stel, je moet een medewerker feedback geven op zijn werk, maar je weet dat deze persoon nogal fel kan reageren. Leg deze situatie voor aan CAI. Die zal zich voordoen als jouw collega, zodat je kunt oefenen. Ondertussen krijg jij ook feedback op jouw reacties en antwoorden.

“Het is een hulpmiddel en aanvulling op het traject met een echte coach”, vertelt Verhof. Kijkt de baas mee? “Nee, het is een gesloten omgeving waarin je data veilig is. Het is dus echt iets anders dan bijvoorbeeld ChatGPT. Wat jij vertelt, blijft tussen jou en CAI.”

Organisatiebrede leertrajecten

HR kan wel inzicht krijgen in de competenties binnen de organisatie. Ook kunnen bedrijven organisatiebrede leerdoelen stellen en uitvoeren. Zo vroeg een internationale bank EZRA om alle leiders meer coachend gedrag aan te leren en verantwoordelijkheid en creativiteit te stimuleren.

Ongeveer 900 managers uit China, Hongkong, Singapore, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Australië volgden drie maanden een coachingsprogramma. Ze kregen trainingen, oefenden gesprekken met coaches en kregen feedback via simulaties en van hun directe medewerkers via 360-graden enquêtes.

Inzicht en strategie voor HR

Bedrijven als Microsoft, Starbucks en Siemens werken nu al met EZRA. Verhof vertelt dat HR voordeel kan halen uit EZRA om strategische beslissingen te nemen. “Met digitale assessments kun je sneller bepalen welke competenties er in je organisatie zijn en welke er missen”, legt ze uit. “Technologie maakt bijscholing meetbaar en schaalbaar. Zodra je inzicht hebt in data, kun je bepalen welke trainingen jouw organisatie nodig heeft.”

Vervolgens zet je het programma in om mensen te trainen. Niet een paar individuele managers, maar mensen uit je hele bedrijf. “Zo kan technologie helpen om continu bij te scholen en klaar te zijn voor de toekomst van werk.”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *