AWVN 10 mei 2024 0 reacties Print Hoe AI de wereld van werk gaat veranderenAlexander Klöpping, internetondernemer en -journalist, kan en wil zelf in het dagelijks leven niet meer zonder AI. Als keynote-spreker tijdens het AWVN-jaarcongres: Bits, bots & banen, stelt Klöpping interessante toekomstgezichten van hoe kunstmatige intelligentie (AI) de wereld van werk gaat veranderen. “Waar mogelijk probeer ik werkprocessen te automatiseren. Er is al zoveel mogelijk en dat wordt alleen nog maar meer. Ik adviseer werkgevers om te experimenteren en te ontdekken wat zij met AI kunnen doen.”Het is een open deur, maar de ontwikkeling van AI is niet te negeren. Het levert nieuwe mogelijkheden op waardoor sneller, beter, en efficiënter gewerkt kan worden. Ook werkgevers moeten ermee aan de slag. Maar waar beginnen ze en welke stappen moeten er gezet worden voor een succesvolle implementatie? Volgens Klöpping moet iedere sector zelf gaan ontdekken hoe AI te gebruiken is op de werkvloer. Zijn advies is om vooral te kijken naar het doel dat je als bedrijf of organisatie voor ogen hebt. Pas als dat helder is kan worden onderzocht hoe AI ingezet kan worden om de doelstelling te behalen.Razendsnelle ontwikkeling AIBedrijven en organisaties kunnen kunstmatige intelligentie op heel veel verschillende manieren inzetten. Wel ziet Klöpping voor veel sectoren een gemene deler: het inzetten van AI voor een efficiëntere informatieverwerking. Op het vlak van informatieverwerking zijn er sinds de lancering van de nieuwe versie van ChatGPT (eind 2022) enorme stappen gezet. Veelal repeterende taken die voorheen door mensen werden uitgevoerd kunnen inmiddels door AI gedaan worden. En dat doen AI-tools steeds beter. “De doorontwikkeling van AI gaat echt heel snel. Kijk bijvoorbeeld naar programma’s die plaatjes en teksten genereren”, vertelt Klöpping via Microsoft Teams. “Een jaar geleden was het nog duidelijk dat deze robotgemaakt waren, maar je ziet steeds minder verschil met mensenwerk. Bij ChatGPT zijn ze zelfs al bezig met het leren nabootsen van een tone of voice. Als al deze ontwikkelingen in een jaar tijd al mogelijk zijn, ga dan maar na waar we over drie jaar staan.”Over Alexander KlöppingAlexander Klopping. Foto: Tom CornelissenAlexander Klöpping (1987) is een internetondernemer, internetjournalist, podcastmaker en – sinds kort – uitgever. Hij werd bekend bij het grote publiek als vaste gast over technologienieuws in De Wereld Draait Door. Tegenwoordig is hij regelmatig te zien bij bijvoorbeeld Jinek en Op1.Hij is medeoprichter van Blendle, de online krantenkiosk die in 2020 werd verkocht aan een Frans bedrijf. Hij is voorts oprichter van de Universiteit van Nederland, waar hoogleraren gratis hoorcolleges geven via podcasts en YouTube.Op dit moment presenteert hij wekelijks de populaire podcast POM (Podcast Over Media, ondernemerschap en technologie) en runt hij sinds kort bovendien een nieuwe uitgeverij voor boeken: POM.press.Ga op ontdekkingstocht in AI-landWerkgevers staan voor een keuze. Gaan ze aan de slag met AI, of wachten ze de ontwikkelingen nog even af? “Ik kan mij niet voorstellen dat je als werkgever nog niet met AI wilt experimenteren”, vindt Klöpping. “Tuurlijk, sommige mensen maken zich zorgen over dat de ingevoerde input in de handen komt van machtige Amerikaanse organisaties. Maar dat is geen excuus om helemaal niets met AI te doen. De manier waarop we met z’n allen werken is zo aan het veranderen. Daar moet iedere werkgever wel nieuwsgierig naar zijn.”Om alvast aan de toekomstige manier van werken te wennen, raadt Klöpping werkgevers aan om nu alvast te experimenteren met AI. “Durf je dat niet met bedrijfsinformatie? Start dan met makkelijke opdrachten, eventueel in de privésetting. Gebruik AI bijvoorbeeld voor het transcriberen en samenvatten van een gesprek, het maken van een presentatie of het opstellen van een planning. Neem de tijd om erin te duiken en ontdek wat er te winnen valt.Daarnaast is er nog een voordeel. “AI is nog volop in ontwikkeling. Dat geeft ons allemaal de mogelijkheid om input te geven. Op die manier kunnen we allemaal invloed uitoefenen op hoe AI in de toekomst wordt vormgegeven. Ik zou zeggen: gebruik die invloed.”We worden allemaal AI-managersNaast het starten met experimenteren doen werkgevers er ook goed aan om alvast na te denken over de verhouding tussen mens en AI op de werkvloer. Volgens Klöpping moeten werkgevers realistisch kijken naar hoe ze AI kunnen inzetten. “ChatGPT moet je niet zien als een senior medewerker die het werk wel even oplost. Zie het eerder als een stagiair. Die moet je context geven, uitleggen hoe werkprocessen in elkaar zitten en welke resultaten je verwacht. Zo is het ook met AI. In de nabije toekomst gaan we de techniek steeds meer managen. Als je dat goed doet, kun je AI steeds breder inzetten. Niet alleen bij het genereren van teksten of het maken van plaatjes, ChatGPT kan bijvoorbeeld ook meedenken over het inrichten van werkprocessen- en methodes. Zo hoef je niet steeds zelf het wiel uit te vinden.”Omdat ChatGPT een goede sparringpartner is hoeft Klöpping naar eigen zeggen “nooit meer lang naar een knipperende cursor op het scherm te kijken”. AI helpt hem de hele dag door om het werk vorm te geven, of om inspiratie op te doen. Wel benadrukt Klöpping dat AI een hulpmiddel is én blijft. “Ik ben altijd zelf nog in de controle. Voor het beantwoorden van e-mails kan ik AI bijvoorbeeld informatie laten opzoeken en op basis daarvan verschillende reacties laten opstellen, maar ik ben degene die het resultaat controleert én ik beslis welke reactie ik uitstuur.”Wat kan HR met AI?AI kan ook HR-medewerkers helpen om veel werkzaamheden gemakkelijker uit te voeren. In ChatGPT kan bedrijfstechnische informatie bijvoorbeeld makkelijker worden omgezet naar begrijpelijke teksten voor medewerkers. Meer voorbeelden van mogelijkheden met AI: het schrijven van goede vacatureteksten, het genereren van antwoorden op veelgestelde vragen binnen de organisatie en het matchen van potentiële werknemers binnen een sollicitatieprocedure.Kansen voor HR: maak de organisatie klaar voor AI en bouw een voorsprong opDe kwaliteit van AI-gegenereerde output is afhankelijk van de prompts die mensen erin stoppen. Goed omgaan met AI is mensenwerk. Met de aanstaande ontwikkelingen op het gebied van AI moeten werknemers voorbereid worden om deze ‘managersrol’ goed uit te voeren. Voor HR ligt de belangrijke taak om het gedachtegoed dat nodig is voor een succesvolle inzet van AI te verspreiden in de organisatie.De tijd om dat te doen is nu. Voor bijna alle verschillende sectoren komen er in de nabije toekomst specifieke AI-tools op de markt, denkt Klöpping. “Je hoeft daar als organisatie alleen echt niet op te wachten. Ga nu alvast aan de slag. Zorg dat je medewerkers de juiste training krijgen zodat ze AI goed leren gebruiken. Zo zijn ze goed voorbereid voor wanneer het gebruik van AI de norm is. Houd medewerkers daarnaast ook betrokken bij de AI-gerelateerde doelstellingen van de organisatie. En geef ze de ruimte om te experimenteren met AI in hun dagelijkse werkzaamheden. Geloof me, die investering is het meer dan waard. Het maakt het werk op termijn niet alleen beter, sneller en leuker. Je maakt organisatie op die manier klaar voor de toekomst en je bouwt een voorsprong op.”Eerder verscheen dit artikel op de website van AWVN.Kijk hier voor meer informatie over het AWVN Jaarcongres. AI, AWVN Print Over de auteur Over AWVNAdvies, informatie en netwerk voor werkgevers. Bekijk alle berichten van AWVN