"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

Lerarentekort basisonderwijs daalt, maar niet overal

Het lerarentekort in het basisonderwijs daalt met 25 procent, maar niet overal. In Noord-Brabant stijgt het aantal vacatures zelfs. Investeren in behoud en werkdrukverlaging moet de krapte structureel aanpakken.

Het lerarentekort in het basisonderwijs lijkt eindelijk iets af te nemen. Afgelopen juli stonden er 25 procent minder vacatures open in het basisonderwijs dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van Nationale Vacaturebank. Vooral in Oost-Nederland neemt het aantal vacatures sterk af. In Overijssel en Drenthe daalde het aantal openstaande vacatures het hardst: respectievelijk met 44 en 41 procent.

Ook in Utrecht (-37%), Limburg (-30%), Friesland (-28%), Groningen (-28%), Zeeland (-27%) en Flevoland (-22%) ligt de daling boven het landelijk gemiddelde. Noord-Brabant vormt echter een opvallende uitzondering: daar nam het aantal vacatures juist met 7 procent toe. In Noord-Holland, Gelderland en Zuid-Holland is slechts sprake van een lichte daling van minder dan 10 procent.

De grootste vraag naar leerkrachten zit in de groepen 3, 4 en 5. Ook voor de onderbouw (groepen 1 en 2) is de behoefte groot. Het aandeel vacatures in de bovenbouw is iets kleiner.

Sharita Boon, directeur van Nationale Vacaturebank, benadrukt dat de cijfers niet automatisch betekenen dat er genoeg bevoegde leraren zijn: “Veel scholen lossen tekorten intern op, bijvoorbeeld door klassen te vergroten of extra begeleiding te schrappen. Het tekort aan goed opgeleide leraren blijft een uitdaging.”

Salarissen en tevredenheid

Het salaris van een basisschoolleraar ligt volgens CBS-cijfers tegenwoordig tussen de 4.000 en 8.300 euro per maand, afhankelijk van ervaring en functie. Sinds 2022 zijn de salarissen in het basisonderwijs gelijkgetrokken met die in het voortgezet onderwijs.

Volgens Boon is dat een positieve ontwikkeling: “Startende leraren verdienen in het basisonderwijs inmiddels beter dan andere hbo’ers en hebben goede carrièrekansen. Toch blijft de werkdruk een uitdaging. Het terugdringen van openstaande vacatures is wat dat betreft een stap vooruit.”

Vacatures dalen, banen nemen toe

Ook de CBS-cijfers laten een daling in het aantal vacatures in het onderwijs zien: dat aantal daalde in het tweede kwartaal van 2025 met 16 procent, van 11.900 naar 10.000. Opvallend genoeg kwamen er in dezelfde periode wel 3.000 banen in het onderwijs bij. Ter vergelijking: het totale aantal vacatures daalde in het tweede kwartaal met slechts 1,8 procent. 

Uit een analyse van CBS-cijfers door carrièreplatform Cvster blijkt dat basisschoolleraren hun uurloon de afgelopen tien jaar het sterkst zagen stijgen van alle beroepsgroepen: met 55 procent naar € 35,90 per uur. Daarmee behoren zij zowel procentueel als in absolute zin tot de grootste stijgers. 

Docenten hoger onderwijs bestverdieners

Docenten in het hoger onderwijs en hoogleraren gingen er met 13,2 procent nauwelijks op vooruit, al behoren zij met een uurloon van € 40,20 nog steeds tot de top 5 van bestverdieners. Ter vergelijking: volgens de consumentenprijsindex van het CBS werd het leven in dezelfde periode gemiddeld 31 procent duurder.

Werknemers in het onderwijs zijn bovengemiddeld tevreden over hun arbeidsvoorwaarden: 91 procent zegt (heel) tevreden te zijn over de cao, blijkt uit de jaarlijkse uitgave ‘De arbeidsmarkt in cijfers 2024’ van het CBS.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *