Michael Boud 7 mei 2024 0 reacties Print Is er een link tussen referral recruitment en een sterk werkgeversmerk?Organisaties moeten alles uit de kast halen om het beste talent aan zich te binden. Tegelijkertijd wegen wervingskosten steeds zwaarder op de bedrijfsbalans. Een goede oplossing is referral recruitment. Dit is voordeliger en levert ook nog eens goede kandidaten op.Bij referral recruitment wordt gebruikgemaakt van bestaande sociale netwerken van werknemers. De huidige werknemers worden aangemoedigd om nieuwe collega’s te kiezen en te werven die goed bij de organisatie passen. De werknemers worden daarvoor beloond. Uit de referral recruitment benchmark 2023 blijkt dat vorig jaar 68 procent van de ondervraagde organisaties gebruik maakte van een referral programma. Daarbij gaf driekwart van de medewerkers een beloning in geld voor het aandragen van geschikte kandidaten. De organisaties waren ook behoorlijk tevreden over de kwaliteit van de kandidaten. Ruim de helft gaf de kwaliteit van de referrals vier sterren, op een schaal van vijf sterren. De voordelen van referral recruitmentVolgens dé Referral Specialist, die de benchmark uitvoerde, passen medewerkers die zijn aangenomen via een referral programma beter bij de bedrijfscultuur. Ze blijven ook langer bij het bedrijf: 45 procent van de referrals blijft vier jaar of langer. En zoals gezegd is het voordeliger. Referrals zijn tot wel 50 procent goedkoper dan reguliere werving via social media, advertenties en headhunters, aldus dé Referral Specialist.Ook uit onderzoek van Forbes blijkt dat referral recruitment positieve resultaten oplevert. 82 procent van de werkgevers beweert dat referrals de hoogste ROI genereren, omdat het inhuren van hen 55 procent minder tijd kost dan vacaturesites. Ook zegt 88 procent van de werkgevers dat referrals bovengemiddelde kandidaten zijn. Bovendien hebben organisaties met een referral programma een gemiddeld retentiepercentage van 46 procent.Verband met goed werkgeversmerkWerknemers zullen zich uiteraard niet inzetten voor een werkgever die zij niet goed vinden. Het klinkt logisch dat voor de inzet van referral recruitment een sterk werkgeversmerk nodig is. Met een sterk werkgeversmerk wordt het eenvoudiger om nieuwe medewerkers aan te trekken en huidige medewerkers te motiveren en behouden. Maar is er ook daadwerkelijk een verband tussen het succes van een referral programma, een sterk werkgeversmerk en het behoud van medewerkers? Daar wordt nu onderzoek naar gedaan door dé Referral Specialist en Yves Pilet. Wil je meedoen met het onderzoek? Dat kan!Hier vind je de vragenlijst met over referral recruitmentHier vind je de vragenlijst over employer branding.De resultaten worden in het najaar van 2024 verwacht. employer branding, referral recruitment, werving Print Over de auteur Over Michael Boud"Ik help organisaties succesvol nieuwe collega’s te werven dankzij via-via werving (referral recruitment). Met mijn expertise begeleid ik hen bij het opzetten en implementeren van een effectief referral programma. Samen zorgen we ervoor dat stakeholders overtuigd raken van de waarde van het ambassadeursprogramma, kijken we naar de kosten en opbrengsten, de beste software-ondersteuning en de voorkeuren van medewerkers wat betreft beloning. Daarnaast ontwikkelen we een campagne om het programma intern zo goed mogelijk te promoten en het werkgeversmerk slimmer via medewerkers te versterken. Zo levert het programma niet alleen goede kandidaten op, maar ook een sterker employer brand en interne cultuur." Bekijk alle berichten van Michael Boud