Wij als Organisatie The skills-based organization volgens Deloitte: een nieuw bedrijfsmodel voor werk en werkenden 13 maart 2023 door Redactie HRMorgen De fundamentele bouwsteen van werk, de baan, hindert mogelijk veel organisaties. In plaats daarvan worden skills-based werkmodellen nu veel gebruikt om aan de vraag voor flexibiliteit, keuzevrijheid en gelijkheid te kunnen voldoen. Deloitte noemt dat de ‘Skills-Based Organization’, maar wat is daar dan zo anders aan? [Lees meer …]
Wij als Organisatie ChatGPT bij recruitment – wat is nou het probleem? 10 maart 2023 door Chris Neddermeijer De impact die AI kan hebben op onze recruitment en inhuur wereld is enorm. Nou vond ik (Chris Neddermeijer) dat eerder al op basis van patroonherkenning in harde cijfers, maar door tools zoals ChatGPT lijkt AI binnen de recruitmentwereld in een stroomversnelling gekomen. [Lees meer …]
HR in de wereld 50-plusser in loondienst vreest minst voor zijn baan 02 maart 2023 door Redactie HRMorgen Van alle lagen van de Nederlandse beroepsbevolking zijn het de 50-plussers in loondienst die het minst bang zijn om hun baan in de komende 12 maanden te verliezen. [Lees meer …]
Ik als HR professional HR data-analyse en praktische technologie relevanter dan ooit – óók voor kleine tot middelgrote organisaties 03 februari 2023 door Crowe Foederer De HR-businesspartner bestaat al een tijd. Maar gezien de steeds hogere eisen die gesteld worden aan de HR-afdeling om waarde toe te voegen aan de business, wordt deze rol belangrijker dan ooit. Data-analyse en technologie zijn essentieel in de ondersteuning van dit proces, zeggen Thomas Vos en Bram Krijnen (Crowe Foederer). “Óók het mkb heeft behoefte aan specialistische kennis van HR Technology.” [Lees meer …]
Ik als HR professional ‘De recruiter van de toekomst richt zich op specialistische profielen’ 05 januari 2023 door Compagnon De rol van recruiters verandert drastisch door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Arbeidsmarktexpert Kevin Wheeler voorspelt zelfs dat een deel van de recruiters overbodig wordt. [Lees meer …]
Wij als HR Afdeling Zijn “Interne Talentmarktplaatsen” de heilige graal voor het schreeuwend personeelstekort? 01 december 2022 door Gastblogger Talent Marketplaces, en dan vooral de interne marktplaats. Dat was volgens HRTech-expert Joost de Zeeuw het ‘buzzword’ op de internationale HRTech beurs UNLEASH. Wat heeft het bezoek aan de beurs hem bijgebracht over deze trend? Hij deelt het in dit verslag. [Lees meer …]
Wij als Organisatie ‘Thuiswerken doet iets met je cultuur’ 23 november 2022 door Compagnon HR-directeur en NVP-bestuurder Petra van der Vlist wisselde in de nasleep van corona van baan. Ze ging van retailbedrijf Hoogvliet Supermarkten naar de internationale vastgoeddienstverlener MVGM. Daar kreeg ze meteen het hybride werken op haarbord. Wat is haar beleid voor het behouden van mensen, het stoppen van de uitstroom en verstevigen van een cultuur in een internationale organisatie met 46 kantoren in negen landen? [Lees meer …]
Wij als Organisatie ‘We zijn vergeten dat we deel uitmaken van een groter geheel’ 12 november 2022 door Compagnon Corporate antropoloog Danielle Braun loodst bedrijven door transformaties en cultuurveranderingen. Ze krijgt van HR-professionals de laatste tijd veel vragen over alles wat samenhangt met hybride werken. “Het is een grote taak voor HR-mensen om de eenzaamheid en sociale uitdaging die hieruit voortkomt aan de kaak te stellen.” [Lees meer …]
Ik als HR professional ‘Werkgeluk is geen luxe, maar bittere noodzaak’ 17 september 2022 door Compagnon Werkgelukkige medewerkers zijn productiever, werken beter samen, zijn creatiever, blijer en vitaler, dat is allemaal meetbaar, zegt loopbaanprofessional en werkgelukdeskundige Cleo Hooyer. ‘Werkgeluk moet daarom duurzaam geïntegreerd zijn in het HR-beleid.’ [Lees meer …]
Wij als Organisatie De 9 origineelste (én super- effectieve) recruitmentcampagnes van de afgelopen jaren 15 augustus 2022 door Compagnon In tijden van schaarste is werven met impact natuurlijk belangrijker dan ooit. Soms experimenteren bedrijven met onverwachte, absurde, komische en/of super-creatieve campagnes, die ook nog te blijken werken. In dit verhaal een groot aantal voorbeelden, van Snapchat dat kandidaten ‘sneaky’ wegkaapt via de eigen app tot het Bouwbedrijf dat bouwvakkers lokt met het Assepoester-sprookje… [Lees meer …]