"Breng je organisatie verder"
SLUIT MENU

AI grootste zorg voor HR-professionals bij digitalisering

AI en cybersecurity zijn topzorgen voor organisaties, blijkt uit onderzoek van KPN en Motivaction. Professionals vragen om duidelijke ethische kaders, meer digitale vaardigheden en een gezamenlijke aanpak van IT en HR om mens en technologie beter te verbinden.

Als het gaat om de digitale werkomgeving staan AI en cybersecurity bovenaan de zorgenlijst van organisaties. Dat is één van de conclusies van het Future of Work-onderzoek van Motivaction en KPN onder 920 IT-, Change- en HR-professionals uit zes sectoren. 

Bijna twee derde (64%) van de respondenten vindt dat AI zonder duidelijke ethische kaders meer risico’s dan voordelen oplevert. Daarnaast maken professionals zich zorgen over werving en behoud van personeel, digitale kennis en het tempo van technologische verandering. Maar liefst 85 procent pleit voor meer ondersteuning bij het ontwikkelen van digitale vaardigheden van medewerkers.

Top 5 zorgen

  1. AI en de impact op werkgelegenheid
  2. Digitale veiligheid en cybersecurity
  3. Personeelstekort en talentbehoud
  4. Bekwaamheid en kennis van medewerkers
  5. Het tempo van technologische verandering

Technologie én mens centraal

Uit het onderzoek blijkt dat 60 procent van de organisaties actief werkt aan het optimaliseren van de digitale werkomgeving. Dit levert voordelen op als hogere productiviteit, betere databeveiliging en meer flexibiliteit. IT-professionals richten zich vooral op technologische vernieuwing en veiligheid, terwijl HR-professionals de nadruk leggen op welzijn en ontwikkeling van medewerkers.

De combinatie van beide perspectieven is essentieel. Door technologie en mens centraal te zetten, verwachten de ondervraagden hogere medewerkerstevredenheid, meer productiviteit en een efficiëntere bedrijfsvoering. Optimalisatie van de digitale werkomgeving vraagt daarom om een continue en gezamenlijke aanpak van onder andere IT en HR. 

AI vraagt om zorgvuldige implementatie

Chantal Vergouw, lid Raad van Bestuur van KPN, benadrukt het belang van een doordachte aanpak: “Het gebruik van AI roept terecht vragen op over ethiek, privacy, energieverbruik en werkgelegenheid. De implementatie van AI vraagt dan ook om grote zorgvuldigheid. Tegelijkertijd is AI een enorme motor voor innovatie en procesoptimalisatie. Het helpt ons om onze klanten beter en sneller van dienst te zijn en dat levert meer tijd op voor menselijke interactie, empathie en creativiteit.”

Opvallend is dat 85 procent van de ondervraagden vindt dat medewerkers beter moeten worden ondersteund in hun digitale ontwikkeling. Grote organisaties investeren vaker in online cursussen, workshops en trainingen om continu leren te stimuleren. HR-professionals vragen daarbij extra aandacht voor de begeleiding van oudere medewerkers, om te zorgen dat iedereen kan meebewegen met de digitale transformatie.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *